Omega 3-medikament hjelper ved hjertesvikt
Hjertesviktpasienter som får et reseptbelagt legemiddel basert på omega-3 fettsyrer, reduserer dødeligheten med ni prosent, i følge en italiensk studie.
Resultatene fra studien ble lagt frem på den europeiske kardiologikongressen i München i går og publiseres i The Lancet.
Dagens Medisin skriver at professor og avdelingsoverlege Dan Atar mener forskjellen er stor, men avdelingsoverlege Steinar Madsen i Legemiddelverket er uenig.
Betydeling reduksjon
Ett gram av n-3 PUFA (flerumettede fettsyrer), markedsført som Omacor i Norge, reduserte dødeligheten signifikant i en fireårsperiode fra 29 til 27 prosent. Studien viser også en signifikant reduksjon i dødelighet og antall sykehusinnleggelser som følge av kardiovaskulære lidelser, fra 59 til 57 prosent - en relativ risikoreduksjon på åtte prosent.Forskerne har beregnet at 56 pasienter må behandles i 3,9 år for å redusere ett dødsfall.
Uenighet om resultatet
- Jeg er overrasket over resultatet og synes at ni prosent relativ risikoreduksjon er ganske imponerende - med tanke på hvor velbehandlet disse pasientene allerede er, uttaler professor og avdelingsoverlege Dan Atar ved Aker Universitetssykehus til Dagens Medisin.
Avdelingsoverlege Steinar Madsen i Legemiddelverket, er ikke like overbevist som Atar.
- Jeg synes ikke effekten er veldig sterk, og jeg tror ikke det vil innebære noen stor forandring i hjertesviktbehandlingen, sier Madsen.
Madsen er skeptisk til kompliserte behandlingsregimer.
- Funnene legger imidlertid et større press på oss leger om å diskutere kosthold med pasientene, og det er et spørsmål om samme effekten kan oppnås ved bedring i kostholdet, sier Steinar Madsen til Dagens Medisin.

Tips en venn