Kalk og D-vitamin reduserer risikoen for benbrudd
En analyse av syv vitenskapelige studier viser at daglig tilskudd av D-vitamin og kalk reduserer risikoen for benbrudd.
Forskere ved Gentofte Hospital i Danmark har samlet resultatene fra syv randomiserede studier som undersøkte effekten av tilskudd av D-vitamin sammen med kalk, og utelukkende på effekten av D-vitamin, skriver Dagens medicin.
Resultatene viser at et daglig kosttilskudd på 10-20 mikrogram D-vitamin i kombinasjon med kalk, reduserer risikoen for benbrudd.
Nesten 70 000 personer mellom 47 og 107 år deltok i studien – fortrinnsvis kvinner.

Tips en venn