D-vitamindråper virker
Utdeling av gratis D-vitamindråper samt god informasjon til foreldrene øker D-vitaminnivået hos ikke-vestlige barn. Målet er å bekjempe skjelettsykdommen rakitt.
Å dele ut D-vitamindråper til ikke-vestlige barn samt å dele ut informasjonsmateriell om D-vitaminmangel til foreldrene på et språk de forstår, har effekt, melder Sosial- og helsedirektoratet (SHdir).
I høst satte direktoratet i gang en offensiv mot D-vitaminmangel hos barn av ikke-vestlig opprinnelse. Foranledningen for tiltaket var at forekomsten av skjelettsykdommen rakitt øker i Norge - særlig i denne gruppen. Fra 1. januar har det ved åtte helsestasjoner i Oslo blitt delt ut informasjonsmateriell på ulike språk samt gratis D-vitamindråper.
En forskergruppe fra Universitetet i Oslo har undersøkt blodprøver av barna underveis i prosjektet. De finner en betydelig øking i vitamin D-nivået i blodet hos de barna som får dråper og hvor foreldrene har fått informasjonsmateriell, enn hos spedbarn som får vanlig oppfølging.
I løpet av året skal dette bli et tilbud ved alle helsestasjoner i landet.
Forskningsresultatene er offentliggjort i European Journal of Clinical Nutrition.

Kommentarer til artikkelen
Legg til ny kommentar: