Vitamintilskudd mot morkakeløsning
Inntak av folat og andre vitaminer i form av vitamintilskudd før og under svangerskapet reduserer risikoen for morkakeløsning med inntil 30 prosent, melder Folkehelseinstituttet og viser til en ny studie fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Bergen.
Allerede på 60-tallet tydet flere studier på av lavt folatinntak kunne føre til morkakeløsning. Etter hvert ble det rapportert at kvinner med denne type svangerskapskomplikasjon har lavere konsentrasjon i blodet også av andre vitaminer. En økt konsentrasjon av aminosyren homocystein, som er en markør for vitamin B-mangel, er også observert hos disse kvinnene.
I Norge anbefales det at kvinner som planlegger å bli gravide bør ta 0,4 mg folsyre daglig én måned før svangerskapet og to til tre måneder etter at de har blitt gravide. Disse anbefalingene er først og fremst begrunnet i forebygging av ryggmargsbrokk og beslektede alvorlige medfødte misdannelser. De senere årene tyder imidlertid flere studier på at folattilskudd før og tidlig i svangerskapet kan ha en gunstig effekt også på andre misdannelser og helseproblemer i forbindelse med svangerskap og fødsel.

Kommentarer til artikkelen
Legg til ny kommentar: