Apotek 1 ble Årets kjede 2024
Apotek 1 ble kåret til Årets kjede 2024 av Norsk Retail Hub i mars.

Norsk Retail Hub har kåret Apotek 1 til Årets Kjede 2024 i konkurranse med SmoothieExchange og Sunkost som også var nominert. Prisen ble delt ut under Retail Arena 13. mars.
— Dette er et resultat av et lagspill hvor de 5000 ansatte har stått på for å levere en bedre helsehverdag til folk, sier administrerende direktør Øyvind Winther i en pressemelding.
— Vi er utrolig stolte og glade for denne prisen. Våre 5000 ansatte er gullet vårt og det er de vi kan takke for denne prisen. De som rådgir og hjelper folk til bedre helse og motiverer dem til en bedre helsehverdag gjør en viktig jobb hver eneste dag.
LES OGSÅ: Apotek 1 i ny drakt
Ansatte gjør en viktig jobb hver dag
Winther mener det er mange ledd i å kunne skape en god og sunn kjede, som leverer godt på oppdraget sitt.
— De man møter i apoteket, gjør en viktig jobb hver eneste dag og er med kundene i alle livets faser. I tillegg er det et maskineri som jobber i bakkant med å sikre legemidler, forsyning av varer, kvalitetssikre produktene og utvikling av apotekene, sier han.
Winther sier samfunnsoppdraget med å sikre medisiner til hele Norge er viktig og det at de stadig har fått flere tjenester i apotek gjør at de kan være et lavterskeltilbud.
— Med tjenester som blodtrykksmåling, inhalasjonsveiledning, medisinstart og vaksinasjon kan vi avlaste et allerede presset helsevesen og være en del av førstelinja. Vi har klart å vokse til at vi er en kjede som er til stede over hele landet, fra nord til sør, fra øst til vest. Vi har i løpet av et år nesten 30 millioner kundemøter og vi jobber hele tiden med at kundemøtene skal være best mulig, sier han.
LES OGSÅ: Apotek 1 har bransjens mest fornøyde kunder
Offensiv tilnærming til forbedring og utvikling
Juryen trakk frem flere grunner til at Apotek 1 vant kåringen.
«Årets kjede har en offensiv tilnærming til forbedring og utvikling, og har lagt et aktivt år bak seg. Vinneren har mange år «på baken» som kjede, men har ikke sluttet å være nysgjerrig, søkende og nyskapende av den grunn. Kunnskap står sentralt i verdisettet hos vinneren, som jobber systematisk med aktiv opplæring for sine medarbeidere, samt læringsløp og lederutvikling, for å sikre god kundeopplevelse».
«Gjennom bl.a. søkelys på gjenbruk av innredning og inventar, viser Vinneren et engasjement for bærekraft som kommer i tillegg til dens bevisste holdning og systematiske arbeid med flere av FNs bærekrafts-mål».
«Vinneren har gate-beliggenheter, så vel som butikker i kjøpesenter og har i 2024 hatt en 2-sifret vekst i omsetningen og i fjor åpnet vinneren oppunder 10 butikker, og pusset opp enda flere. Som første kjede i sin bransje ble Vinneren medlem av Handelens Miljøfond i 2024 og har allerede redusert bruken av plastposer med 42 prosent på seks måneder».