Rett før jul ble det på et styremøte bestemt at Apotekforeningens ­tidsskrift ­legges ned. Ifølge redaktør Vendil Åse har spørsmålet om nedleggelse blitt tatt opp med jevne mellomrom.

— Dette er et spørsmål om å kunne bruke de ressursene vi har på noe som kan gi bedre uttelling. Apotekansatte er en viktig målgruppe for foreningen, og selv om tidsskriftet har en lang historie, må vi se på hvordan vi kan nå denne målgruppen best.

Endrede medievaner

Til tross for at planene fremover ikke er helt spikret, er redaktøren klar på at ­nedleggelsen ikke er en nedprioritering fra foreningens side. Hun understreker at de alltid har fått gode tilbakemeldinger på tidsskriftet.

— Det er ikke snakk om nedskjæringer. Vi ser at flere og flere endrer sine generelle medievaner, og bruker nett, Facebook og smarttelefoner for å få med seg nyheter. Vi tror vi kan nå og engasjere flere på nett, og det er det vi arbeider med nå. Vi vil blant annet gjøre en del endringer på www.apotek.no, selv om jeg ikke kan si mer enn det i skrivende stund, sier redaktøren.

Verdig avskjed

Før Apotekforeningens tidsskrift blir en del av historien, skal Åse og de andre i ­foreningen sørge for en verdig avskjed. Det skal nemlig gis ut et avskjeds­nummer i slutten av april der bladets mangeårige historie skal presenteres.

— Jeg sitter faktisk og nyser på grunn av gammelt støv nå, ler redaktøren, mens hun leter gjennom gamle utgaver i arkivet til Apotekforeningen.

Åse og en tidligere ansatt i foreningen skal gå gjennom alle årene tidsskriftet kom ut, og finne ut hva som skal være med i en stor tidslinje som skal dokumentere dets historie.

— Men det er lett å la seg avlede, for dette er kjempemorsomt og spennende. Vi får jo se verden gjennom tidsskriftets øyne fra 1893 frem til i dag.

Tidslinjen vil ifølge redaktøren ­inneholde både apotekhistoriske ­milepæler, men også andre viktige ­historiske hendelser som 1. og 2. ­verdenskrig samt OL i 1994. De vil ­dessuten dra inn apotekhistorie med ulike lovendringer og morsomme leserinnlegg.

— Noe av det artigste er å se ­hvordan annonsene har endret seg over tid. ­Annonsene er jo en måte å vise tiden på, for de gamle sakene var ofte bare referater opp og ned, årsberetninger og mye annen saklig informasjon.

Det er ikke satt rammer for hvor stort avslutningsutgaven blir, men hun tror i alle fall ikke det blir noe mindre enn en vanlig utgave.

Åse, som er redaktør for både tidsskriftet og nettsiden apotek.no, forteller at hun personlig er veldig glad i å holde i og lese på papir, og at det blir litt trist å si ha det til tidsskriftet. Hun legger ­likevel til at egne preferanser ikke kan styre ­hvordan ­fremtiden ser ut.

— Det betyr jo ikke at det ikke er ­veldig gøy med det digitale. Det er veldig morsomt å tenke nytt. Fremtiden ser bra ut, mener hun.

(Publisert i NFT nr 3/2016 side 47)