Farmasøyt Line Henrikke Hiorth har sammen med Synne Bakker og Cathrin Fiskerstrand startet nettapoteket Lynx Apotek. Apoteket er et nisjeapotek med satsing på hudpleieprodukter. Målet er å gjenskape følelsen de selv har når de handler i franske apotek, og tilby hudpleieprodukter med høy kvalitet basert på gode faglige råd. 

— Vi er veldig inspirert av våre egne handlemønstre når vi er i utlandet hvor vi automatisk trekkes inn mot apotek, for der er sortimentet kjempespennende, og det er mye nytt. Særlig franske apotek har klart å skape en kultstatus med at det er enkelte produkter som er litt sånn must haves og som motemagasinene og de store makeupartistene fronter aktivt, sier Hiorth.

— Den kultstatus og den følelsen for kundene har man ikke klart å skape på samme måte i Norge, legger hun til og krysser ­fingrene for at de skal klare det. 

— Det som har vært gøy å se, er at det salget der har vært kanonbra siden dag én. Så det norske markedet var absolutt åpent for et sånt tankesett, sier hun med et stort smil i midten av mai, en knapp måned etter at apoteket åpnet. 

Les også: Koronakrisen ga nytt nettapotek en pangstart

Rimelig luksus

Grunnen til at apotekene i Frankrike har høy status når det kommer til hudpleieprodukter, mener hun handler om pris, kvalitet og utvalg.

— Jeg tror det handler litt om det med affordable luxury. Det er veldig gode produkter, kvalitetsprodukter til en rimelig penge. Hudpleieklinikker og parfymerier er mye mer high end, sier hun og legger til at mange av produktene er det heller ikke mulig å finne andre steder enn i apotek.

— Og så er det ikke alltid du får samme kompetanse og troverdigheten. Det vi selger i apotekene, er at vi sitter på en enorm kompetanse. I apotek er det høyt utdannede mennesker som kan veilede kundene til å velge riktige produkter.

— Når du får den kombinasjonen, dette med troverdighet og en god veiledning kombinert med et veldig spennende sortiment og at du i tillegg har klart å skape en sånn kultstatus, da får du hele pakka.

Noen apotek i Norge har noe satsing på hudpleie, men Lynx satser på å tilby mange produkter ingen andre har. 

— Det er serier som ingen andre apotek har, men som har vært store i utlandet. Det kan være et merke som heter Caudalie som er et typisk fransk apotekmerke, veldig stort, og så har du Embryolisse og du har Bioderma. 

Lagt merke til av influenserne

Som en del av nisjesatsingen har gründerne også lagt mye arbeid i nettsiden. 

— Vi vil gjøre handleopplevelsen veldig annerledes og kanskje skape en handleopplevelse hvor du kommer inn i lite univers og kan drømme deg bort. Vi er opptatt av at artiklene ikke bare skal være salgsutløsende, men at de skal gi deg litt inspirasjon i hverdagen og være litt mer livsstilsmagasin.

Hiorth føler de er på god vei mot målet. Ikke bare har det vært bra med kunder, og de får skryt for en estetisk nettside som skiller seg ut, men de har blitt lagt merke til i motemiljøene. Nettmagasinet Melk & Honning, som tidligere har skrevet artikler om kultstatusen til franske apotek, har skrevet om dem, og de har blitt kontaktet av influensere som liker produktene og nettsiden deres.  

— Jeg vil si vi har gitt apotek en liten facelift, sier hun tydelig stolt.

Hiorth understreker at de, i tillegg til nisjesatsingen som skal være med på å dra kundene inn, skal bygge opp et normalt og bredt apotekutvalg med alt fra reseptbelagte legemidler til hostesaft. 

— Vi har tro på hele den holistiske tanken med å selge kosttilskudd og plaster og alle handelsvarer i den totale apotekhandelopplevelsen. 

Ikke noe galt i å være selger med høy faglig kvalitet

Med Lynx satser de tre på høy kvalitet og faglig kompetanse på hudpleieprodukter og plasserer seg midt i diskusjonen om farmasi­fag og butikk i apotek. Det er et tema som vekker følelser hos den tidligere salgssjefen. 

— Jeg mener at dette er en av de største misoppfatningene der ute. Ser du på margin­bildet, så skjønner du at vi har ikke noe valg. Marginbildet henger ikke sammen med kostnadsnivået, så dette er kommet for å bli, slår hun fast. 

Samtidig betyr ikke det at det skal være et mål for en farmasøyt å selge hva som helst.

— Jeg mener vi kan ta et mye større grep. Hele sortimentet vårt består av kvalitetsprodukter som hjelper folk i hverdagen. Det er masse fag i alle kategorien våre. Det gjelder å være litt åpen og tenke litt alternativt, og det gjelder å gå ut med en yrkesstolthet og bruke kompetansen sin i hvert eneste salg.

— Jeg er en stolt farmasøyt som med glede selger hudpleieprodukter til mine ­kunder og mener at det faktisk har en betydning og at jeg kan bidra med kompetanse innen hudpleie. Der vet jeg at jeg har noe å bidra med, sier hun bestemt. 

Les også: Apotekforeningen tar opp diskusjon om salgskonkurranser

Erfaren hudgründer

For farmasøyten i firmaet er verken gründer­arbeid eller hudpleie nye områder. I 2013 var hun med og åpnet et Ditt Apotek, også med fokus på hud med hudpleier i lokalet.

— Der hadde jeg sortiment som ingen andre hadde og som gikk veldig bra, så jeg bygget opp kunnskap om den kategorien gjennom årenes løp og ser hvilken verdi apotekene har å tilføre, påpeker hun. 

Etter en stund fikk hun lyst til å gjøre noe annet og et godt tilbud. Hun solgte apoteket og begynte som salgssjef i en av kjedene. 

Som et sideprosjekt ble hun involvert i kjedens hudgruppe.

— Der fant jeg en teamleder for kategori, Cathrin, og en fagrådgiver, Synne, og vi hadde mange tanker og ideer om hvordan man skal bygge den hudkategorien. 

Kjedene har sine systemer, og de fikk ikke helt til det de ønsket og bestemte seg for å prøve seg på egen hånd. 

— Vi ønsket å jobbe videre sammen, vi tre, og jobbe med det tankesettet. Vi bestemte oss ganske raskt for at skal vi gjøre dette her, så må det skje på nett. Det å åpne ett nytt fysisk apotek i Norge med høy grad av overetablering, det var ikke aktuelt i Oslo i hvert fall, konstaterer hun. 

Nettapotek er fremdeles relativt ferskt i Norge, og de store kjedene og Farmasiet har store deler av markedet, men Hiorth tror det er plass til dem. 

— Det er ikke sikkert vi lykkes med det, men foreløpig har det virkelig slått an. Det er kanskje på tide at man kan nisje seg litt innen apotekverdenen, smiler hun.  

Les også: Snusgründer vil konkurrere mot Farmasiet

(Publisert i NFT nr. 5/2020 side 28-29.)