Farmasøyt får heltemedalje
Farmasøyt Mia Heimdal grep inn da kollegaen ble angrepet med kniv. Derfor mottar hun nå Carnegies heltefonds gullmedalje.
Førsteamanuensis Ingunn Björnsdóttir ble angrepet av en student med kniv august 2023. Universitetslektor Mia Catharina Nikolaisen Heimdal var til stede og kastet seg umiddelbart over den mye større angriperen.
Den 20. april mottar hun derfor Carnegies heltefonds gullmedalje.
Ifølge Uniforum har Heimdal lenge visst hun ble nominert, men fikk først vite om tildelingen for noen uker siden.
— Jeg tenkte at medaljen henger så høyt. Jeg trodde ikke jeg ville få den. Da jeg fikk vite at jeg får gullmedaljen, ble jeg målløs, sier hun til uniforum.no.
— Både hendelsen og rettsakene som fulgte, har vært krevede for instituttet. Det er fint at det endelig skjer noe positivt i denne saken. Kanskje kan dette bli en slags avslutning.
LES OGSÅ: Føler fremdeles ubehag med kniver etter knivangrepet
Farmasøyt i eksklusivt selskap
Carnegies gullmedalje utdeles for den mest fortjenestefulle redningsutøvelse hvor det er særlig stor risiko for eget liv eller flere reddes under vanskelige forhold.
Nåløye for å få en gullmedalje er trangt. Fra 2004 til nå, har nitten personer mottatt gullmedalje. Tre av dem er kvinner. I ti av disse årene ble det ikke delt ut gullmedalje.
I ettertid er Heimdal glad for, men også litt forundret over, at hun reagerte så raskt.
— Hadde du spurt meg på forhånd hvordan jeg forventet at jeg ville reagere i en slik situasjon, ville jeg svart at jeg helt sikkert ville fryse, at jeg ville være ute av stand til å foreta meg noe som helst, sier hun til Uniforum.
LES OGSÅ: Farmasistudenten ble dømt til forvaring for knivangrepet
LES OGSÅ: Enorm lettelse etter Høyesteretts avgjørelse
Tungt i etterkant
Heimdal måtte sy fjorten sting i venstre hånd etter et kutt fra kniven, men bortsett fra litt redusert førlighet i fingrene, har hun ikke fysiske mén etter hendelsen.
— Psykisk har det vært vanskeligere, forteller hun til Uniforum.
— Jeg møtte kun samboeren og kattene mine, og jeg hadde det ganske jævlig. Jeg gikk rundt med en følelse av at alt kan skje, når som helst. Da jeg kom tilbake på jobb, var alt en prøvelse, å møte studenter, å holde forelesninger, sier hun på uniforum.no.
Nå har hun det bedre.
— Det høres kanskje rart ut, men i dag har jeg det bedre enn før hendelsen. Å oppleve noe slikt som dette, setter ting litt i perspektiv. Nå setter jeg enda mer pris på familie, venner og kolleger, på livet mitt og alle de gode menneskene jeg har rundt meg, enn jeg gjorde før, sier hun.
LES OGSÅ: Spillifiserer farmasiutdanningen