Farmasøyter kan tette hull mellom staten og sosiale medier
Mange pasienter mangler tillit til myndighetene og tar tvilsomme helseråd fra sosiale medier. Her kan farmasøyter ta en rolle, mener Jan Anders Istad i MS-forbundet.
Helsevesenet velger ofte billigste behandling og er ikke alltid så god til å kommunisere med pasientene som derfor oftere og oftere tyr til sosiale medier hvor informasjonen er alt fra korrekt til hårreisende.
— Her er det et enormt behov for å hjelpe folk som er i vanskelige situasjoner, sa farmasøyt og interessepolitisk rådgiver i MS-forbundet, Jan Anders Istad, under Farmasidagene.
— Til dere som er farmasøyter i apotek, så vil jeg oppfordre dere til å ta en rolle her. Det trengs veldig.
Det var mye interessant på Farmasidagene 2024. Fra beskyldninger om trolldom til diskusjon om legemiddelindustriens klimautfordringer. Les flere artikler her.
LES OGSÅ: Årets farmasøyt satser som instafarmasøyt på heltid
Enormt behov for riktig informasjon
Istad mener det handler om at pasientene ikke føler seg sett, hørt og tatt på alvor i det offentlige, og det er et enormt behov for god veiledning, riktig informasjon og hjelp til å manøvrere i jungelen av dårlig informasjon som finnes i sosiale medier.
MS-forbundet ser denne problematikken i store monn i forbindelse med stamcellebehandling og har nå satt i gang en studie av de som har reist til utlandet for behandling.
De merket det også da det ble innført generisk bytte av fampridin.
— Det er et veldig viktig MS-legemiddel for de som har hatt diagnosen en stund. Da byttet til generika kom, ble det et enormt spetakkel blant våre medlemmer. Mange opplevde at man ble avvist fra sykehusene, og den informasjonen som kom fra myndighetene, kunne vært litt bedre i forhold til råd og hvordan håndtere en slik vanskelig situasjon.
LES OGSÅ: Ikke lenge siden farmasøyter og andre trollmenn havnet på bålet
Helsevesenet er ikke à la carte
Heller ikke Istad tror pasienten alltid har rett, men pasienten må få være med på å ta informerte avgjørelser om egen helse.
— Medbestemmelsen, den skal være der, men den må være veiledet. Helsevesenet er ikke som en restaurant hvor du går og ber om det du selv vil ha. Det må være en balanse i dette her. Det balansepunktet er ikke så lett å finne, men jeg tror i hvert fall man må få mer hjelp, og jeg tror faktisk apotek og farmasøyter kan ta en rolle som er veldig, veldig viktig der.
Heller en farmasøyt enn en deltaker fra Paradise Hotel
Instafarmasøyten Torill Marita Andersen er en farmasøyt som prøver å ta den rollen Istad snakker om og var også invitert til å snakke under Farmasidagene. Hun vet at noen farmasøyter reagerer på hva hun legger ut, men hun mener det er viktig å møte folk der de er og snakke på en måte de vil og kan forholde seg til, så lenge hun er profesjonell og forsvarlig.
— Vi vet jo at det er veldig mange som dør av feil legemiddelbruk i Norge, og det er veldig mange sykehusinnleggelser, så det er åpenbart at veldig mye av det vi har gjort frem til nå, ikke har nådd helt inn. Jeg har et lite håp om at de som følger meg, skal bli litt mer bevisst sin legemiddelbruk, poengterte hun.
Sosiale medier oversvømmes av informasjonen om legemidler av ekstremt varierende kvalitet, og Andersen mener det er viktig at fagfolk som henne er til stede og gir riktig informasjon.
— Det er ikke nødvendigvis de som har vært med på Paradise Hotel, som skal ta hele den plassen på disse plattformene og de mulighetene som det gir.
LES OGSÅ: Storinnrykk av studenter under Farmasidagene 2024
(Publisert i NFT nr. 9/2024 side 13-14.)