Reglene for Viagra følges fremdeles ikke av nettapotekene
Etter fem år og flere runder med kritikk følger fremdeles ikke alle nettapotek reglene for salg av Viagra reseptfritt. Bekymringsfullt sier DMP.

Undersøkelser av Direktoratet for medisinske produkter (DMP) og artikkel i NRK tidlig på sommeren 2024 viste at mange nettapotek ikke fulgte reglene for salg av Viagra Reseptfri og Sildenafil Krka som selges innenfor ordningen reseptfrie legemidler med krav om veiledning. DMP ga apotekene en frist på å få alt på plass før de gjennomførte tilsyn i fjor høst.
Nå er tilsynet gjennomført, og alt er ikke vel.
LES OGSÅ: Ingen tegn til mindre smugling av potensmidler
Lite tillitvekkende hos Apotera
DMP gjennomførte tilsyn på seks nettapotek, apotek1.no, farmasiet.no, vitusapotek.no, apotera.no, apotekhjem.no (Fyrstikktorget apotek) og appoteket.no.
Det er bekymringsfullt at det fortsatt er en del nettapotek som ikke har fått på plass gode nok rutiner.
Ingrid Aas, DMP
Apotera kommer dårligst ut av det. Etter å ha fått kritikk av DMP flere ganger over flere år, har de fremdeles ikke på plass et system med obligatorisk veiledning av farmasøyt. Kunden må fylle ut sjekklisten, men deretter kan de legge legemidlene i handlekurven og fullføre handelen.
«Tilsvarende avvik ble gitt under DMPs tilsyn av samme apotek både 27. januar 2021 og 31. januar 2023. DMP anser det som alvorlig og lite tillitsvekkende at det påpekes avvik fra lovkrav som ble påpekt ved to tidligere tilsyn ved samme apotek, avviket klassifiseres derfor som et kritisk avvik.» skrev DMP i rapporten.
Kritisk avvik er den strengeste avvikskategorien hvor DMP mener det er «betydelig risiko for pasientens sikkerhet».
LES OGSÅ: Farmasøyters erfaringer med Viagra Reseptfri®
Ber kunden bruke chat- har ingen chatfunksjon
Heller ikke hos Appoteket får kunden obligatorisk veiledning av farmasøyt ved kjøp av sildenafil, og de dro dermed også på seg ett stort avvik.
Når kunder kjøper Viagra reseptfri i nettapoteket får de beskjed om at det er krav til kontakt med farmasøyt og at det vil åpne seg et chatvindu. Kundene får også beskjed om at de kan legge telefonnummer i chaten for å bli kontaktet av farmasøyt.
«Det åpnes ikke chatvindu og apoteket har per i dag ikke en chatløsning.» skriver DMP i rapporten.
Ved utfylling av sjekkliste så blir det informert om at det er krav til man har kontakt med farmasøyt under kjøpet og at det derfor automatisk vil åpnes et chatvindu når man trykker videre. Det ble også opplyst om at kunde kan legge igjen telefonnummeret sitt i chaten hvis de vil bli kontaktet av farmasøyt. Det åpnes ikke chatvindu og apoteket har per i dag ikke en chatløsning.
DMP
Hos Appoteket gjennomførte DMP tilsyn av utlevering av sildenafil som en del av et fullstendig tilsyn, og apoteket fikk sju andre store avvik i samme slengen. Det innebærer blant annet flere feil på internkontrollsystemet, manglende godkjenning av lagerlokaler, bruk av felles lager, manglende autentisering av kunde ved kjøp av reseptfrie legemidler, misvisende og manglende informasjon på nettapoteket og manglende kontroll av mottakers identitet ved forsendelse.
Farmasiet krever ikke veiledning av farmasøyt
Hos Farmasiet er det heller ikke nødvendig å snakke med farmasøyt for å kjøpe sildenafil. Kunden må svare på sjekklisten. Nederst i sjekklisten står det «Kontakt med farmasøyt. For å kjøpe dette produktet er det nødvendig å opprette kontakt med farmasøyt. Når du klikker videre vil vi derfor åpne et chatvindu slik at du får kontakt med farmasøyten. Når veiledningen er ferdig, lukker du chatvinduet igjen og kan legge produktet i handlekurven.» Etter å ha fylt ut sjekklisten og fått opp chatvinduet, kan kunden bare lukke vinduet og fullføre handelen.
«Dette tilfredsstiller ikke de obligatoriske kravene til veiledning. Apoteket har i tillegg mangelfulle rutiner for å sikre at obligatorisk veiledning av farmasøyt blir gjennomført for reseptfrie sildenafilpreparater som utleveres ved nettsalg.» rapporterte DMP som kaller det et stort avvik, men anser det ikke som kritisk.
LES OGSÅ: Skal apotekansatte bry seg om kundenes sexliv?
Apotek 1 og Vitusapotek har rom for forbedring
På apotek1.no fant ikke DMP avvik, men var ikke helt fornøyd og anbefaler en forbedring. Kunden får obligatorisk veiledning av farmasøyt via chat. Dersom kundeservice er stengt eller kunden velger utlevering i apotek (klikk og hent), skal veiledning gis av farmasøyt i det utleverende apoteket, men kunden fullfører betalingen som blir reservert frem til henting. «Det er en sterk anbefaling at nettapoteket tilbyr en løsning der beløpet ikke blir reservert før veiledning blir gitt. DMP vurderer at terskelen for en farmasøyt å nekte utlevering kan være høyere dersom kunden opplever at han allerede har utført kjøpet i nettapoteket før han oppsøker det fysiske apoteket for å hente legemidlet.»
På vitusapotek.no må sildenafil hentes fysisk gjennom klikk-og-hent. Det var litt uklarheter i prosessen fra kunden bestiller til hentingen på klikk-og-hent foregår.
"Apotekets internkontrollsystem har enkelte mangler. Apotekets rutiner sikrer ikke i tilstrekkelig grad at obligatorisk veiledning av farmasøyt blir gjennomført for reseptfrie sildenafilpreparater som utleveres etter bestilling via klikk og hent-løsningen." skrev DMP og registrerte det som andre avvik, som er den minst alvorlige kategorien i tillegg til at de kom med noen anmerkninger.
På Fyrstikktorget apoteks nettbutikk, apotekhjem.no, ble det ikke avdekket noen avvik.
Direktoratet finner det bekymringsfullt
Overlege Ingrid Aas i DMP understreker at kunder skal få akkurat det samme tilbudet og den samme veiledningen i et nettapotek som i et fysisk apotek.
— Flere av nettapotekene DMP hadde tilsyn med, gjennomfører veiledningen på en tilfredsstillende måte. Men det er bekymringsfullt at det fortsatt er en del nettapotek som ikke har fått på plass gode nok rutiner, sier hun.
Dersom nettapotekene ikke får på plass rutiner for å tilby veiledning, kan direktoratet pålegge retting eller varsle bruk av tvangsmulkt inntil forholdene er rettet.
Aas legger til at de er lydhøre for tilbakemeldinger fra apotekene.
— Vi har fått innspill fra bransjen om at utformingen av veiledningsskjemaet gjør det utfordrende for nettapotekene å på en god måte identifisere pasienter som ikke bør bruke Viagra. Vi ser derfor på om skjemaet bør endres.