Over 15 000 pasienter påvirket av feil hos Helsenett
Apotekforeningen anslår at over 15 000 pasienter måtte vente med å hente ut medisinen sin da det ble en feil i Personregisteret hos Norsk helsenett onsdag.

En feil ved personregisteret til Norsk helsenett førte til at ansatte ved apotek ikke fikk søkt opp personnumre for å levere ut medisiner mellom klokken 10.02 og 11.16 onsdag 2. april.
— Med cirka 200 000 kunder per dag, hvorav de fleste er reseptkunder, gjetter jeg at 15-20 000 personer opplevde problemet og måtte vente en drøy time med å få hentet ut legemidlene sine, sier kommunikasjonssjef i Apotekforeningen, Jostein Soldal.
Norsk helsenett bekrefter at hendelsen utgjorde en stor nedgang i trafikk for Reseptformidleren, men de har ikke prioritert å hente ut tall på det og kan derfor ikke gi konkrete tall.
LES OGSÅ: Doseringsfeilen i e-resept kunne vært unngått
Apotekene har rutiner
Soldal opplyser at de apotekansatte gjorde det de kunne for å hjelpe de som ble påvirket.
— Pasienter med akutt behov for legemidler, har apotekene rutiner for å kunne hjelpe gjennom manuelle rutiner i påvente av at reseptene ble tilgjengelige igjen. De få som kommer med en papirresept, for eksempel en resept på smertestillende fra tannlegen, kunne apotekene i dette tilfellet hjelpe umiddelbart. Pasienter som ikke har akutt behov for legemidler, blir nok i slike situasjoner bedt om å komme tilbake senere på dagen. En del vurderinger må gjøres av farmasøytene lokalt, ut fra lokale forhold. Det kan for eksempel gjelde hvis pasienten har lang vei til apoteket.
Fikk feil data 1. april
Hanne Mari Kjærem Hindklev i Norsk helsenett opplyser at de den 1.april mottok en oppdateringsfil fra en underleverandør som inneholdt en feil som førte til at feil data ble lest inn til Personregisteret (PREG).
— Da vi ble klare over feilen, iverksatte vi en nødstengingsrutine, som kontrollert tok ned Personregisteret. Dette ble gjort for å hindre videre spredning av feilen til konsumenter, sier hun.
Nødstengingen varte fra 10.02 til 11.16.
Hun forklarer at de gjenopprettet databasen fra backup, slik at Personregisteret inneholdt riktig data fra før feilen oppsto. I tillegg ble det gjort tiltak for å rette opp eventuelle feil som allerede var lest inn hos konsumenter senere samme dag.
LES OGSÅ: Kunstig intelligens oppleves som mer empatisk enn leger
Apotekene skal over på Persontjenesten
— Har dere kontroll på det, eller er det noe som kan skje igjen?
— Vi har identifisert årsaken til feilen, og det er utført tiltak for at den ikke skal skje igjen. Vi vil følge opp rotårsak med underleverandør først når vi er sikre på at samarbeidspartnere og konsumenter ikke har behov for ytterligere støtte i forbindelse med hendelsen, sier Kjærem Hindklev som påpeker at Personregisteret er en tjeneste som skal avvikles.
— Vi anbefaler at de som fortsatt bruker Personregisteret går over til å benytte Persontjenesten, som har erstattet Personregisteret som den nasjonale tjenesten for personopplysninger. Persontjenesten henter kontinuerlig opplysninger fra flere kilder, og møter sektorens behov for oppdaterte personopplysninger. Til sammenligning oppdateres Personregisteret én gang i døgnet, sier hun.
— Hvorfor har ikke apotekene gått over til Persontjenesten når Helsenett anbefaler det og Personregisteret skal avvikles om et knapt år?
— Dette er noe Difa jobber med, og som skal være på plass i Eik så snart som mulig, opplyser Jostein Soldal i Apotekforeningen.
Personregisteret og Persontjenesten
Kjærem Hindklev forklarer at Persontjenesten er helsesektorens eget berikede sanntidsregister for personopplysninger. Tjenesten har hatt særlige krav til riktighet, samt tilgjengelighet siden det ble satt i nasjonal drift i 2023.
Personregisteret er den gamle tjenesten, som er under avvikling, der man ikke får oppdateringer kontinuerlig fra Folkeregisteret. Denne er heller ikke beriket med de opplysninger som gir merverdi for helsesektoren.