Disse tiltakene skal settes i gang:

  • Tema på kjedesamlinger der alle apotek er til stede.
  • Forsterke informasjon og opplæring.
  • Lage opplegg som skaper refleksjon og diskusjon i hvert enkelt apotek.
  • Skjerpe interne regler og rutiner for salg og veiledning rundt salg av­ ­midler for vektreduksjon.
  • Pop-up i FarmaPro med støttetekst på XL-S og avføringsmidler.
  • Involvering av regionsapparatet og apotekere for å sikre bevisstheten rundt god veiledning.
  • Oppdatere opplæringsopplegg i kompetanseportaler.


Kilde: Apotek.no

Apotekbransjen lanserer en rekke tiltak etter at unge ­jenter med skjult kamera ble solgt slanke- og avføringsmiddel uten noen form for kontroll.


På TV 2s «Helsekontrollen» 12. april ble seere vitne til at to unge jenter på henholdsvis 15 og 17 år fikk kjøpt slankemidler og avføringstabletter fra åtte forskjellige apotek i Oslo-området (Boots, Apotek 1, Vitusapotek og Ditt Apotek). Ikke én gang ble jentene spurt om alder eller stilt andre kontrollspørsmål. Jentene dokumenterte kjøpene med skjult kamera.

— Noe bransjen tar på alvor
Farmaceutenes leder Rønnaug Larsen er svært skuffet over det som kom frem i programmet. Hun mener bransjen nå må legge seg flat og beklage.
— Siden dette er håndkjøp (uten resept) vet vi ikke om det er farmasøyter involvert, men uansett skal det selvsagt kunne forventes mer av en fagkanal, konstaterer Larsen i en pressemelding, og legger til:
— Programmet har allerede satt i gang flere interne diskusjoner, og flere vil komme. Dette er noe bransjen tar på alvor.
Farmaceutenes leder mener man ­allikevel ikke må glemme hvor mye kunnskap og ferdigheter som norske apotek formidler.
— Heldigvis vet vi at helsepersonell på apotek, både farmasøyter og apotek­teknikere, er veldig opptatt av å gi riktig og god rådgivning/informasjon om legemidler til pasienter og kunder samt yte hjelp til egenomsorg ved enkle helseplager, understreker hun.

— Kundene skal alltid føle seg trygge
Apotekkjedene reagerer også på det som kom frem i programmet.
— Vi er en faghandel hvor det å selge produkter er en del av vår drift. Det er viktig å understreke at vi alltid legger til grunn at vi skal være fanebærer for trygg bruk av alle produkter vi har i sortimentet. Det er det viktigste vi i apotek gjør. Et salg skal aldri gå på bekostning av vår fagkunnskap og kundene skal alltid føle seg trygge når de kommer til oss, sier fagdirektør i ­Apotek 1, Ellen Karine Ous, i en kommentar på ­Apotekforeningens nettsider.
— Det som har kommet frem i stikk­prøver viser svikt i faglig veiledning, og det tar vi svært alvorlig. Dette er ikke i tråd med våre standarder for kundebehandling. Vi må skjerpe oss, og vi har som bransje og som kjede iverksatt en rekke strakstiltak for å sikre at kundene får bedre veiledning i våre apotek, uttaler administrerende direktør i Boots, Margrethe Sunde til apotek.no.
Ros-Marie Grusén, administrerende direk­-
tør i Norsk Medisinaldepot, sier at ­rådgivning om korrekt bruk av produktene er en av apotekenes viktigste oppgaver.
— At vi på tross av dette har mislykkes i disse kundemøtene, er ytterst beklagelig og noe vi tar på stort alvor, sier Grusén til apotek.no.

(Publisert i NFT nr. 5/2018 s. 13.)