– Appen ligger ute for nedlastning i App Store allerede. Men det kommer en ny ­versjon snart, så vi har ikke ønsket å ha en formell lansering ennå, forteller Bente By Jansen.

Den administrerende direktøren i Felles­katalogen har over lengre tid vært svært involvert i utviklingen av selskapets nye pasient-app. Det nye hjelpemiddelet skal lette hverdagen for pasienter som til ­daglig er avhengig av å holde orden på sin legemiddelbruk. 

Offline-løsning

Dersom du nå ble interessert og ­bestemmer deg for å laste ned Felleskatalogens nye app, vil du få spørsmål om å laste ned ­innholdet fra internett. Det er ifølge Jansen en viktig grunn til dette.

– Da har du nemlig tilgang til hele den oppdaterte legemiddelinformasjonen til
­Felleskatalogen uten at du trenger ­nettilgang. Alt ligger offline.

I følge Jansen tilbyr appen gode ­søke­-
funksjoner og informasjon om legemidler i form av ­pakningsvedlegg. I tillegg er bilder av ­tabletter og kapsler tilgjengelig.

– Man kan også skanne strekkoden på legemiddelpakningen og få opp informa­sjonen direkte, forklarer hun. 

I tillegg til offline-mulighetene vil det i den nye versjonen ligge lenker til filmer som viser administrering av legemidler, men da trenger man altså tilgang til nett.

– De fleste i dag har god tilgang til nett på mobil eller nettbrett, men ­offline-­løsningen handler om sikkerheten for at du alltid skal ha tilgang til denne informasjonen, ­uavhengig av nettilgang eller ­tekniske ­problemer med nettsiden. En annen app vi har laget for helsepersonell har den samme løsningen, forteller Felleskatalogens ­administrerende direktør.

Foreløpig vil innholdet oppdateres ­månedlig ved fullstendig erstatning av alt innhold. Dette er ikke optimalt og ­Felleskatalogen jobber derfor parallelt med noe de kaller inkrementell oppdatering.

– Med inkrementell oppdatering vil appen oppdateres hver dag, men bare med de siste endringene. Dette vil skje ­automatisk i ­bakgrunnen med en svært liten datamengde, og vil ikke ta så mye av mobilnettet. ­Fremtiden vil vise om vi får det til å fungere slik vi ønsker, sier Jansen.

Før appen ble lagt ut i det stille, ble den hovedsakelig testet internt blant de ansatte hos Felleskatalogen og for øvrig i ­Legemiddelindustrien (LMI).

– Legemiddelverkets informasjons­avdeling har stilt villig opp som testere, og vi har fått nyttige tilbakemeldinger fra dem. Vi har også hatt noen testere internt hos ­Landsforeningen for hjerte- og lungesyke. Derimot har vi hatt lite testing blant reelle ­brukere, så derfor la vi appen ut ­allerede 30. november i fjor før den ordentlige ­lanseringen, opplyser Jansen.

Appen har blitt lastet ned over 500 ganger allerede.

– Vi har ikke fått noen tilbake­meldinger direkte til oss, og heller ingen tilbake­meldinger i App Store. Det kan jo for så vidt være positivt at det ikke er noen ­tilbake­meldinger også. Vi håper det betyr at appen fungerer som den skal for brukerne. 

Skal gi god oversikt

Pasientene har også muligheten til å lage sin egen medisinliste inne i appen, med oversikt over de legemidlene man benytter seg av til daglig.

– Dette vil jo bare være en manuell måte å lage en liste på, og vil ikke kunne erstatte andre elektroniske løsninger i fremtiden. Men det kan være en god mellomløsning, mener Jansen.

En av årsakene til at Felleskatalogen ennå ikke har laget noe blest rundt sin nye app, er at en viktig oppdatering som ­inneholder pasientvarsling er på vei.

– Pasientvarslene fra Legemiddelverket kan inneholde viktig sikkerhets­informasjon for pasienten, eller informasjon om ­leveringsvansker eller tilbaketrekking av en batch, slik vi så for et par år siden med en adrenalinpenn. Det blir da sendt ut et varsel. Dersom man også har laget en ­medisinliste, får man beskjed om det har kommet et ­varsel på ett av legemidlene i listen. Man får rett og slett en mer målrettet varsling. 

Utfordrende prosjekt

Å drive utvikling av apper som potensielt kan ha mye å si for brukernes helse, kan være svært utfordrende. Jansen ­innrømmer at Felleskatalogen har støtt på noen ­vanskeligheter under prosessen.

– Det mest utfordrende har nok vært å få til en god løsning for at pasienter skal kunne legge inn dosering og varsling. Det finnes mange ulike behandlingsregimer, og vi kan ikke lage en app bare for de som skal ta én tablett daglig. Man står overfor mange ulike scenario, samtidig som appen skal være intuitiv for pasienten å bruke, sier hun. 

Jansen mener at Felleskatalogen har hatt god kontroll på informasjonsbiten av prosjektet.

– På det området er det ganske likt som andre apper, og det er jo informasjon vi ­jobber med og som vi er dyktige på. Men denne gangen har vi gått litt videre. Dette skal være en app som interagerer med ­brukeren på en god måte. Vi har hatt mange runder frem og tilbake, både på design og funksjonalitet.

Under app-utviklingen er endringer gjort blant annet på bakgrunn av tilbakemeldinger fra Legemiddelverket. Dette er essensielt i utviklingsprojekter, mener Jansen. 

– Man blir gjerne blind på eget prosjekt, og trenger andres øyne. Men jeg synes vi har kommet godt i mål til slutt.

(Publisert i NFT 2/2016 side 14-15)