F

Norsk Farmaceutisk Tidsskrift

Nyheter - Forskning - Trender

Svensk apotekkjede med stikk mot mensmoms

Apotek Hjärtat kutter prisen på egne tamponger og bind tilsvarende momsen på 25 prosent for å sende et budskap til svenske politikere.


Siden 2016 har det nemlig vært lov for EU-nasjoner å redusere eller eliminere skatt på medisinske nødvendigheter. Allikevel eksisterer fortsatt moms på 25 prosent på tamponger og sanitærbind i Sverige.

Apotekkjeden Apotek Hjärtat mener det ikke er rettferdig at kvinner skal måtte betale mer enn menn for hygieneprodukter, og har derfor lansert en ny og innovativ reklamekampanje:

De kutter nå prisen på sine egne tamponger og sanitærbind med 25 prosent, en sum som skal tilsvare momsen på slike produkter. Kampanjen markedsføres i sosiale medier med emneknaggen #hardumomseller, som er et ordspill på setningen «Har du mens, eller?».

I Norge er det tilsvarende høy moms på nødvendige produkter som legemidler, bind og tamponger, mens næringsmidler som mat, godteri og helsekostpreparater slipper unna med 15 prosent moms. 

— Merverdiavgiftssatsene på legemidler og helsekostprodukter er konsekvenser av de generelle mva-reglene. Isolert sett kan det se merkelig ut at legemidler har høyere MVA-sats enn kostholdsprodukter. Men vi opplever at dette er fastlåst og en konsekvens av MVA-reglene, og noe det ikke er noen politisk interesse for å gjøre noe med, sa direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen, Oddbjørn Tysnes, til Din Side i en artikkel om temaet i 2016.

Norges tre momsklasser:

  • Generell sats på 25 prosent
  • Sats på næringsmidler på 15 prosent
  • Merverdiavgiftssatsen på 12 prosent