På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har Direktoratet for medisinske produkter (DMP) evaluert apotekavansen og markedet for legemiddelforsyning og bidratt til i oppfølgingen av NOU 2023:2 Fremtidens apotek.

— DMP er bekymret for at høy grad av apoteketablering i sentrale strøk svekker kvaliteten i apotekene, både faglig og økonomisk. Selv om det faglige nivået i norske apotek er gjennomgående godt, ser vi tendenser til for lav bemanning flere steder, sier enhetsleder Hallstein Husbyn i DMP på direktoratets nettsider.  

Apoteket har mange viktige veiledningsoppgaver og skal ha tid til dette. På enkelte apotek mener DMP antallet reseptutleveringer er svært høyt i forhold til bemanning. 

— DMP mener det kan være aktuelt å innføre faglige krav til bemanning og kundegrunnlag. Et eget prosjekt bør se på om det er hensiktsmessig at grossistene og apotekene er integrert i vertikale kjeder, sier Husbyn.

DMP foreslår også at apotekene får en moderat økning i apotekavansen. 

Mye av dene tematikken ble diskutert i forbindelse med NOU-arbeidet. Les hovedpoenbgene i den nye NOU-en om apotek her.

LES OGSÅ: Apotek-NOU: Apotekforeningen misfornøyd, LMI fornøyd, Farmasiet gledelig fornøyd

For få farmasøyter truer kvaliteten

I rapporten skriver direktoratet at tilsyn av apotek de siste fire årene, fra 2020 til 2023, har avdekket et økende antall store avvik per apotek. 

«Dette er en bekymringsfull trend.» slår de fast.

Ved tilsyn med apotek er det nå oftere problemstillinger knyttet til lav bemanning enn tidligere, både i frittstående apotek og kjedeapotek. DMP har i 2024 også mottatt flere bekymringsmeldinger om bemanning fra ansatte. 

Antall reseptekspedisjoner per farmasøytårsverk fremkommer også i DMPs apotekkartleggingen. De mener gjennomsnittstallene ikke gir grunn til bekymring knyttet til kvalitet og faglig forsvarlighet, men i innsendte tall er det eksempler på at enkelte apotek ekspederer så mye som 1000 resepter på en uke per farmasøytårsverk. Med 40 timers arbeidsuke bruker farmasøyten kun 2,4 minutter på en resept. 

«En reseptekspedisjon av farmasøyt innebærer både kontroll av legemiddelet opp mot resept samt veiledning av kunde. Veiledning av kunde kan gjøres også av andre enn farmasøyter og en kunde kan hente ut flere resepter samtidig, men DMP stiller seg likevel kritisk til hvordan en resepthåndtering i gjennomsnitt hvert 2,4 minutt, kan gjøres faglig forsvarlig.» skriver DMP.

LES OGSÅ: Farmasøyter er positive til endringer i apotekloven

Overetablering av apotek gir svakere apotek

I 2023 var det 358 apotek som hadde negativt driftsresultat. De fleste av disse ligger i sentrale strøk og er eid av kjedene. Med fri apoteketablering, mener DMP nye apotek kan etableres uten at det er tilstrekkelig kundegrunnlag for det. 

«DMP anser at fortsatt etablering av apotek i områder hvor apotekdekningen allerede er svært god, kan føre til overetablering.» skriver de.

Videre mener DMP at en overetablering kan føre til svakere apotek - både faglig og økonomisk. 

«Dette skyldes at flere apotek i et avgrenset geografisk område deler på samme markeds- og inntekstgrunnlag, og til en viss grad konkurrerer om de samme farmasøytene.» mener DMP

«Myndighetene ser derfor ikke et behov for ytterligere etablering av apotek i sentrale strøk.»

LES OGSÅ: Farmaceutene mener ny apoteklov må styrke apotekere

Vil skjerpe krav til kundegrunnlag og bemanning

Direktoratet mener det kan være grunn til å skjerpe kravene for kundegrunnlag og bemanning for å sikre faglig forsvarlighet i apotekene.

«Formålet med tiltakene er å unngå en utvikling i retning av små apotek med svak økonomi og for lav bemanning. Oppnås dette, kan det føre til noen færre, men sterkere apotek.»

  • DMP anbefaler å vurdere en styrking og konkretisering av krav som allerede eksisterer i Apotekforskriften § 6 ved etablering av nye apotek.
    «Dagens krav er lite konkrete og vanskelige å vurdere i forbindelse med konsesjonssøknader. Ved å styrke og konkretisere kravene til dokumentasjon av kundegrunnlag, samt å inkludere avstand til nærmeste apotek i forbindelse med etablering av nye apotek, vil man kunne unngå at nye apotek etableres på steder hvor det allerede er tilstrekkelig apotekdekning. Dette kan også redusere antall nyetableringer i sentrale strøk med lav farmasøytbemanning. Konkrete krav kan kanskje oppmuntre til etablering av nye apotek i distriktene.»
  • DMP mener det er grunnlag for å vurdere en bemanningsnorm i apotek nærmere, slik at alle apotek sikres en minstebemanning.
    «Innføring av en eventuell regulering av minstebemanning kan bidra til å sikre at apoteket drives faglig forsvarlig, samt skape et større farmasøytisk fagmiljø og bedre fleksibilitet ved fravær. En bemanningsnorm kan muligens ha en konkurransevridende effekt ved at kjedeapotek kan ha mulighet for å bruke personal på tvers av flere apotek, men dette kan også avhenge av eventuell utforming av bemanningsnormen.»
  • DMP har også vurdert muligheten for å innføre krav om at apotek i sentrale strøk ikke kan gå med underskudd i mer enn et bestemt antall år før apoteket nedlegges, men mener at det ikke er aktuelt.

Mener apotekavansen bør økes

DMP ser at apotekene i årene fra 2020 blant annet har opplevd en betydelig kostnadsvekst og negativ lønnsomhetsutviklingen i flere apotek, mens apotekavansen har økt med rundt 6,8 prosent.

«DMP legger til grunn at det kan være behov for en moderat økning i apotekavansen.» skriver de i rapporten. 

Dersom apotekavansen skal økes, har DMP vurdert at det prosentvise påslaget i apotekavansen ikke bør endres, men at det vil være mest hensiktsmessig å gjøre en endring gjennom økning i kronetillegget per pakning og økning i kjølevaretillegget. 

Direktoratet legger til at de tror store økninger i apotekavansen vil være lite hensiktsmessig for å motvirke problemet med små apotek med svak økonomi og lav bemanning, Det kan endatil virke mot sin hensikt ved å gi insentiver til etablering av nye apotek på steder hvor apotekdekningen allerede er god. 

LES OGSÅ: Apoteker: Helsearbeider eller butikksjef?

Anbefaler å vurdere dagens modell med vertikal integrasjon

Direktoratet mener det er nærliggende å tro at vertikal integrasjon mellom apotekkjeder og grossister, er en medvirkende årsak til overetablering.

«Dette følger av at grossistenes inntjening kan mer enn oppveie for tap hos apotek i samme kjede.» står det i rapporten. 

De går ikke dypere inn i vurderinger av hensiktsmessigheten med vertikalt integrerte apotekkjedene, men vurderer at dagens modell gjør det mer krevende å sette en apotekavanse som er tilpasset ulike apotekformer, og at den vertikale integrasjonen vanskeliggjør en god oversikt over de samlede økonomiske betingelsene for apotek- og grossistleddet. 

«DMP anbefaler derfor at det gjennomføres et prosjekt for å vurdere hensiktsmessigheten av dagens modell med vertikalt integrerte apotekkjeder, med en nærmere kartlegging av endringsbehov og mulighetsrom.»