Vitusapotek har de mest fornøyde apotekkundene
Vitusapotek har gjort et kjempebyks på Kundebarometeret og har tatt over for Apotek 1 som apotekkjeden forbrukerne er mest fornøyd med.

Apotek 1 har ruvet øverst blant apotekkjedene på Norsk kundebarometer i mange år og har ofte vært oppe blant de 10 bedriftene norske forbrukere er mest fornøyd med. Nå har de falt nedover listene, og på veien har de møtt Vitusapotek som har rykket fra 45.-plass til 14.-plass og har dermed tatt over topplasseringen blant apotekkjedene. I tillegg er Vitusapotek kåret til bransjevinner i Norsk bærekraftbarometer.
— Vi er meget stolte over å bli bransjevinner i både Norsk Kundebarometer og Norsk Bærekraftbarometer. Det betyr at den innsatsen vi gjør med å møte kundens behov og jobbe for et bedre miljø, legges merke til. Vår primæroppgave er helsefaglig rådgivning, for å sikre rett bruk av legemidler for bedre helse. Dette er et viktig samfunnsoppdrag, men også viktig for hver enkelt kunde, sier administrerende direktør Ros-Marie Grusén i en pressemelding.
— Dette er en anerkjennelse av det kontinuerlige arbeidet som gjøres i alle Vitusapotek for å levere høy kvalitet og gode kundeopplevelser til våre kunder.
LES OGSÅ: Apotek 1 faller mest på kundebarometeret
Vitus og Boots opp, Apotek 1 ned
Vitusapotek fikk 80,3 poeng i årets kundebarometer og kom på 14.-plass. Det er 31 plasser opp fra 2024 hvor de fikk 75,9. De oppnådde over 80 kundetilfredshetspoeng og fikk dermed full pott og fem stjerner og er blant de 14 virksomhetene av de 157 vurderte som kundebarometeret mener lykkes med å begeistre kundene sine.
Apotek 1 fikk 78,2 poeng og havnet på 22.-plass. Det er et fall på 12 plasser fra i fjor, og de mistet én stjerne.
Boots apotek fikk 76,0 poeng i år og havnet på 44.-plass. Det er ni plasser opp fra fjorårets 53.-plass.
Norsk Kundebarometer
Norsk Kundebarometer et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI, som måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
I år har 4708 forbrukere fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. Til sammen 157 virksomheter fra 35 bransjer får sin dom i årets undersøkelse.
Vinmonopolet topper barometeret.
BI har gjennomført Kundebarometeret i 30 år. Siden 2020 har de også laget Norsk Bærekraftbarometer som måler hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.