Annonse
Forvaltning
Klinisk farmasi

Nye tilsyn etter høyt forbruk av vanedannende legemidler i Vestfold og Telemark

Forbruket av vanedannende legemidler er høyt i Vestfold og Telemark. Nå gjør Statsforvalteren tilsyn i fem nye kommuner.

mann
TAR GREP: Sigmund Skei, fylkeslege og direktør i helse- og omsorgsavdelingen i Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, tar grep om bruken av vanedannende legemidler i fylket. Foto: Sahra Tysse / Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har siden 2023 jobbet for å senke bruken av vanedannende legemidler. De har gjennomført flere tiltak og tilsyn. Nå blir det tilsyn i fem nye kommuner: Sandefjord, Porsgrunn, Kragerø, Drangedal og Nome.

"Målet er å sikre tryggere legemiddelbruk og blant annet hindre at pasienter utvikler avhengighet. Det innebærer at kommunene – i samarbeid med samtlige fastleger – må gjennomgå sine rutiner og arbeide med å sikre en forsvarlig rekvireringspraksis", opplyser Statsforvalteren i en pressemelding.

De vanligste vanedannende medisiner er visse typer sovemedisiner, beroligende midler og sterke smertestillende. Pasientene som bruker denne typen medisiner i disse kommunene kan merke endringer når resepter skal fornyes fremover.

— Ingen skal bli avhengige av medisiner, eller få uheldige bivirkninger av en unødvendig behandling fordi helsetjenesten ikke har gode nok rutiner. Det er derfor viktig å sikre gode vurderinger og trygg behandling, sier fylkeslege i Vestfold og Telemark, Sigmund Skei.

 LES OGSÅ: Stor innsats for mindre vanedannende legemidler i Vestfold og Telemark

Annonse

Tilsyn i til sammen åtte kommuner 

 De fem kommunene er valgt ut blant annet fordi forbruket av vanedannende legemidler ligger høyt sammenlignet med landsgjennomsnittet. Tilsynet skal sikre at medisiner som er vanedannende, brukes forsvarlig og i tråd med nasjonale anbefalinger.

Statsforvalteren startet i 2025 tilsyn med Larvik, Skien og Bamble kommune, og mener nå at kommunene jobber systematisk og målrettet for å sikre en bedre pasientbehandling.

Flere andre kommuner i fylket har tatt tydelige grep uten at Statsforvalteren har ført tilsyn.

— Vi ønsker å løfte fram kommunene som jobber med temaet på eget initiativ. Det viser at legene og kommunen ser at dette er viktig for pasientsikkerheten, sier fylkeslegen. 

Nylig har blant annet Holmestrand kommune iverksatt ny praksis etter tett samarbeid med fastlegene.

LES OGSÅ: FHI ser fordeler med farmasøyter i primærhelse og sykehjem

Tiltak med sykehus og fastleger

Etter initiativ fra Statsforvalteren har både Sykehuset i Vestfold og Sykehuset Telemark satt i gang egne interne forbedringstiltak for tryggere rekvirering. Statsforvalteren har også gjennomført kurs for over halvparten av regionens fastleger de siste to årene. Nytt kurs planlegges høsten 2026.

— Dersom dette arbeidet skjer samtidig i alle delene av helsetjenesten, får vi best mulig effekt for befolkningen. Det vil til syvende og sist gi bedre helse for den enkelte pasient, sier Skei.

LES OGSÅ: Dansk forsker advarer mot avmedisinering som ideologi

Annonse