Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har siden 2023 jobbet for å senke bruken av vanedannende legemidler. De har gjennomført flere tiltak og tilsyn. Nå blir det tilsyn i fem nye kommuner: Sandefjord, Porsgrunn, Kragerø, Drangedal og Nome.
"Målet er å sikre tryggere legemiddelbruk og blant annet hindre at pasienter utvikler avhengighet. Det innebærer at kommunene – i samarbeid med samtlige fastleger – må gjennomgå sine rutiner og arbeide med å sikre en forsvarlig rekvireringspraksis", opplyser Statsforvalteren i en pressemelding.
De vanligste vanedannende medisiner er visse typer sovemedisiner, beroligende midler og sterke smertestillende. Pasientene som bruker denne typen medisiner i disse kommunene kan merke endringer når resepter skal fornyes fremover.
— Ingen skal bli avhengige av medisiner, eller få uheldige bivirkninger av en unødvendig behandling fordi helsetjenesten ikke har gode nok rutiner. Det er derfor viktig å sikre gode vurderinger og trygg behandling, sier fylkeslege i Vestfold og Telemark, Sigmund Skei.
LES OGSÅ: Stor innsats for mindre vanedannende legemidler i Vestfold og Telemark