Eierne henter ut gevinst andre steder
Vestre er klar over at et stort antall apotek driftes med tap, men påpeker at gevinster kan hentes ut andre steder i den verdikjeden.
«I NOU 2023:2 ble det slått fast at de aller fleste av disse apotekene er lokalisert i sentrale strøk og er kjedeeid. NOU-utvalget vurderte at økonomiske gevinster også kan tas ut i grossistleddet eller det kan være andre grunner til å opprettholde et apotek selv om det går med tap isolert sett.» skriver han.
Han viser også til at det ifølge tall fra DMP har vært en netto økning i antall nyetablerte apotek de siste årene, og at dagens apotekdekning vurderes som både god og stabil.
«Dette peker i retning av at de samlede økonomisk rammevilkårene for eiere, grossister og apoteker er tilfredsstillende.»
LES OGSÅ: Apotek-NOU: Apotekforeningen misfornøyd, LMI fornøyd, Farmasiet gledelig fornøyd
Taksten har stått stille siden 2019
Julia Brännström Nordtug fastslår i sitt spørsmål at apotekene spiller en viktig rolle i å nå de norske legemiddelpolitiske målene om å sikre god kvalitet ved behandling med legemidler.
«Fremskrittspartiet mener at en justering av en kronetakst som har stått stille siden 2019 er et grep for å sikre at vi kan beholde dagens velfungerende apoteksystem også i fremtiden, og sikre at vi når de legemiddelpolitiske målene i Norge.» skriver hun i spørsmålet til Vestre.
Hun trekker frem DMPs evalueringen som viste en kraftig vekst i utgifter i apotekene fra 2020-2023, og at om lag en tredjedel av norske apotek i 2023 gikk med underskudd.
«Direktoratet konkluderte derfor med at: «Samlet sett legger DMP til grunn at det kan være behov for en moderat økning i apotekavansen.» Dette har imidlertid ikke blitt fulgt opp av HOD i Prop. 1 S for 2026.»
LES OGSÅ: NorgesGruppen får kjøpe Vitusapotek
Foreslåtte tiltak må sees i sammenheng
Statsråden påpeker at det er viktig å følge utviklingen i apotekmarkedet for å sikre god tilgjengelighet og høy kvalitet på apotektjenester for hele befolkningen. Han er også klar over at DMPs rapport fra 2024, foreslår en moderat økning i apotekavansen, men da i tillegg til en rekke andre tiltak. Samtidig er apotek- og legemiddelmarkedet komplekst og endringer må vurderes nøye for å bidra til å oppfylle de legemiddelpolitiske målene Stortinget har vedtatt, samtidig som veksten i statens og pasientenes legemiddelutgifter begrenses.
«På denne bakgrunn må både forslaget om en moderat økning i apotekavansen og de øvrige markedsregulerende tiltakene i rapporten vurderes i sammenheng.» svarer han og legger til at han kommer tilbake til Stortinget på egnet måte når de nødvendige utredninger foreligger.