Hvilke faktorer påvirker vaksineringstjenesten i apotek? En kvalitativ studie om farmasøyters erfaringer
Hovedbudskap
Norske farmasøyter erfarer at vaksineringstjenesten i apotek er en tjeneste som er positiv både for farmasøyten selv, apoteket og samfunnet.
God opplæring, gode ressurser og kollegial støtte er faktorer som fasiliterer tjenesten.
Barrierer for tjenesten erfares å være tilstrekkelig tid, nok personale og små lokaliteter.
Last ned hele artikkelen i PDF-format. (225KB)
Sammendrag
Vaksineringstjeneste i apotek er et bidrag for å få flere mennesker til å vaksinere seg, noe som er en politisk målsetting. Studier har vist at vaksineringstjenesten i apotek fungerer godt, på grunn av god tilgjengelighet av apotek og lang åpningstid, samt god kvalitet på tjenesten. Denne studien gir en innsikt i hvilke erfaringer farmasøyter i norske apotek har om faktorer som påvirker vaksineringstjenesten.
Studien baserer seg på en sekundæranalyse av datasett fra to masteroppgaver. Totalt 33 farmasøyter var intervjuet om hvilke erfaringer de har med vaksinering i apotek. Den sekundære analysen ble gjennomført med bruk av kvalitativ innholdsanalyse. Gjennom analysen ble det funnet tre hovedkategorier og 13 subkategorier.
Farmasøyter erfarer at ulike faktorer påvirker vaksinasjonstjenesten. Dette er faktorer på individnivå (mikronivå), relatert til egne holdninger, det å bli verdsatt, nye arbeidsoppgaver og farmasøytrollen. Det er faktorer i apoteket (mesonivå), slik som systemene, opplæringen, kollegial støtte, praktisk håndtering og ressurser. Faktorer utenfor apoteket (makronivå) påvirker også vaksinasjonstjenesten, dette er Apotekforeningen, rekvisisjonsrett og refusjon, media og omdømme. Flere av funnene støttes av internasjonal forskning, samtidig som de gir et godt innblikk i norske forhold. Resultatene fra studien viser hva som kan virke inn på tjenester i apotek og være faktorer som er viktige for å lykkes med et godt tjenestetilbud.
Norsk Farmaceutisk Tidsskrift 2025; 1: 31–5.
Research article, summary
Factors shaping pharmacy vaccination services. A qualitative study on pharmacists' experiences
There is a goal to increase the immunization rate in the population, vaccination services in pharmacies can be a contribution to this. Studies have shown that pharmacies are appropriate to provide vaccination services, due to good accessibility and flexibility. This study provides insight into Norwegian pharmacists’ experiences regarding factors that affect vaccination services in community pharmacies.
The study is based on a secondary analysis of data from two master’s theses. A total of 33 pharmacists were interviewed about their experiences with vaccination. The secondary analysis was conducted using qualitative content analysis. Through the analysis, three main categories and 13 subcategories were identified.
Pharmacists experience that various factors influence the vaccination service. These are factors at the individual level (micro level), related to personal attitudes, being valued, new tasks, and the pharmacist role. There are factors within the pharmacy (meso level), such as systems, training, collegial support, practical handling, and resources. Factors outside the pharmacy (macro level) also affect the vaccination service, including the pharmacy association, prescription rights and reimbursement, media, and reputation. Some of the findings are supported by international research and provide important insight into Norwegian conditions. The results of the study give understanding into what could influence a service in the pharmacy and be important factors for succeeding with a good service.
Norsk Farmaceutisk Tidsskrift 2025; 1: 31–5.