Det store jubileumsåret er i ferd med å ebbe ut. Tiden er inne for å ta en velfortjent pust i bakken, klappe seg selv på ­skulderen og smile tilfreds. Norges Farmaceutiske Forening har imidlertid andre planer. Landets eldste fagforening og Nordens eldste ­farmasøytforening har ikke tenkt å hvile på sine laurbær. Det er en offensiv organisasjon som går inn i sitt 151. år.

Representantskapet, som var samlet til sitt årlige møte bare noen små nattetimer etter den elegante festmiddagen på Hotel Bristol, har vedtatt en ny logo for NFF. Det signaliserer et aldri så lite tidsskille i foreningens lange og stolte historie.

Logoen er tegnet av Mari Groeng i 07 Gruppen AS, som for øvrig ble europamester i grafisk design denne høsten. Hun har beholdt slangesymbolet fra den opprinnelige NFF-logoen, men skapt en spenstigere og fremfor alt mer brukervennlig utgave. Turkis er valgt som hovedfarge, med spennende ­kontraster som tilleggsfarger. Nå skal det utarbeides en profilhåndbok, for å gi foreningen en etterlengtet, enhetlig design. En svært viktig ­faktor med tanke på synlighet og gjen­kjennelighet.

Det viser tegn på styrke at NFF tør å rokke ved sitt eget ­­vare­merke - det er modig gjort. Evne til å fornye seg er alfa og omega i vår samtid. Den nye logoen vil garantert bli et «farma­søytisk stempel» og være med på å heve foreningens ­anseelse som tidsmessig. Vi gleder oss til å se den i bruk!

(Publisert i NFT nr. 11/2008 side 5.)