Læringsutbytte
Læringsprosesser er en forutsetning for å endre så vel tankegang som adferd.
Fra naturens side er vi utrustet med en fantastisk egenskap: evnen til å tenke. Vi observerer og resonnerer, vurderer og handler. Gjennom erfaring får vi innsikt, gjennom læring tilegner vi oss viten. Læringsprosesser er en forutsetning for å endre så vel tankegang som adferd. Det springende punktet vil imidlertid være graden av åpenhet. Hvor flinke er vi til å åpne opp for ny kunnskap? Og, tar vi lærdom av andres opplevelser?
Da landets sykehusfarmasøyter satte hverandre stevne forrige måned, sto beredskap som sentralt tema. Norske Sykehusfarmasøyters Forening hadde gjort seg flid med å snekre sammen et rikholdig program, og bød på sterke historier fra virkeligheten. Legemiddelforsyning i krisesituasjoner og håndtering av bakterieutbrudd i produksjonslokaler var noen av emnene som ble belyst. Hvor gode rutiner, prosedyrer og beredskapsplaner har vi egentlig? Deltakerne fikk mye å tygge på denne kursdagen.
Riktigere bruk av antibiotika har høyeste prioritet fra både helsepolitisk og medisinsk hold. Å bidra til å begrense resistensutvikling er et viktig samfunnsoppdrag, og her deltar farmasøyter aktivt gjennom KUPP-samtaler. Hvordan foregår så en slik samtale? NFT har fulgt cand.pharm. Anne Katrine Eek ved RELIS Sør-Øst på en kunnskapsbasert oppdateringsvisitt hos fastleger i Østfold.
Den norske regissøren Anniken Hoel tar et kraftig oppgjør med legemiddelindustrien i dokumentarfilmen «Dødsårsak: Ukjent». Søsteren, som brukte forskjellige antipsykotika, døde brått og uforklarlig i 2005. Med det starter Hoels lange og intense jakt på å stille noen til ansvar for hendelsen. Filmen, som hadde premiere i mars og vant publikumsprisen på Cinematekets Eurodok-festival i april, burde være obligatorisk for alle som arbeider med legemidler.
«Å lære uten å tenke er bortkastet arbeid; å tenke uten å lære er farlig», skal den kinesiske filosof og morallærer Kung-Fu-Tse (Kung Kiu; 551–479 f.Kr.) ha sagt. Lærdom er ikke ment å være staffasje. Lærdom er ment å anvendes aktivt.
(Publisert i NFT nr. 4/2017 side 5)