Perspektiv/Svar – Den kontraproduktive ekspedisjonsretten
Pharmaceutical care-konseptet, som blant annet innebærer en plikt til systematisk avdekking og håndtering av legemiddelrelaterte problemer (LRP), ser etter to tiår ikke ut til å lykkes i Norge/Norden. Hva kan vi gjøre med det?
Tekst: Erik Pomp, apoteker, Apotek 1 Sotra
I NFT nr. 6/2008 omtaler NFFs leder mine og andres innlegg som en debatt om ekspedisjonspraksis, enda deltakerne begrenser seg til henne, undertegnede og Haavik og Ekedahl (NFT nr. 2, 4, 5, og 6 i år). Markestad spør om min motivasjon er å løse farmasøytmangelen eller å forbedre ekspedisjonspraksis. Spørsmålet var kanskje retorisk, men jeg kan besvare det.
Den opplevde farmasøytmangelen i Norge skyldes heller en kombinasjon av svak ressursutnyttelse og sterke markedskrefter enn en reell mangel på farmasøytisk arbeidskraft. Ettersom det er farmasøyter nok, håper jeg å bli trodd på at det er forbedring av apotekpraksis som er mitt anliggende. Ønsket om å gi apoteket ekspedisjonsrett, slik som i Nederland og Danmark, er ikke uansvarlig med den nødvendige kvalitetssikringen og de nødvendige endringsprosessene. Dagens modell passer best til dagens realiteter, men man må ikke holde fast på samme modell for evig og alltid. En annen strategi i ekspedisjonsarbeidet kan beskytte samfunnet bedre mot LRP. Et støttesystem som signaliserer forskriverintroduserte feil kan med fordel tas i bruk selv om man beholder dagens bakvendte ekspedisjonsmodell.
Reekspedering av tekniker kan trygt innføres allerede nå
Så lenge vi ikke systematisk innhenter informasjon om sykdommer og besøk på andre apotek (som vi til en viss grad sikkert burde) forblir ekspedisjonssikkerheten den samme om man tillater apotekteknikere å reekspedere resepter på egen hånd (dvs. farmasøytens første elektroniske signatur gjelder også for reiterasjonene). Markestad vil ikke at apotekteknikere skal få lov til dette, men hennes argumentasjon har ikke rot i virkeligheten (...det kan ha skjedd mye etter forrige ekspedering...).
Er det virkelig praksis på norske apotek at kunden stilles spørsmål ved hver eneste ekspedisjon om endringer i sykdomsforløp eller legemiddelekspedisjoner foretatt på andre apotek (nye førstegangsekspedisjoner på samme apotek har farmasøyten kontroll over)? Det vanlige er vel at farmasøyter kommuniserer med et utvalg av kundene basert på resept, ekspedisjonshistorikk (forutsatt at farmasøytkontrollmodulen er tatt i bruk) eller på kundens spontane utsagn, disse ofte videreformidlet av tekniker til farmasøyt.
Mitt hovedpoeng fra tidligere innlegg var at denne utvelgelsesprosessen blir mer effektiv og målrettet ved hjelp av et ekspertsystem. Om man vil kan en allerede i dag lage en betryggende rutine for reekspedering foretatt av tekniker. At teknikere skal gjøre vurderinger av faglig art, som Markestad skriver om, er ikke mitt forslag.
Hvor mange LRP ble oppdaget, løst eller forebygget i dag?
Dagens farmakoterapi er et omfattende felt, og problemsignalisering er fåfengt uten gode hjelpemidler. I utlandet er støttesystem i bruk som er mer effektive enn farmasøytisk teft, hukommelse, kløkt eller magefølelse. Signalvurdering, problemløsning og intervensjon gjenstår da som den faglige kjernen i ekspedisjonsarbeidet. Uten de nødvendige støttesystem blir potensielle legemiddelrelaterte problemer ofte ikke fanget opp.Datamaskiner kan ikke erstatte farmasøyter og vice versa!
En farmasøytisk «minikonsultasjon» ved hver reseptekspedisjon er ikke et fullgodt alternativ til støttesystem. Det er for det første urealistisk å praktisere en slik konsultasjon ved hver ekspedisjon, og for det andre er det ikke menneskelig mulig å ha en full og oppdatert oversikt over alle LRP-muligheter. Seriøs interaksjonssignalisering på apotek er ikke mulig uten datastøtte. Vurdering av interaksjonssignaler, som Markestad korrekt påpeker, krever i høyeste grad farmasøyt. Signalisering av interaksjoner gjør ikke det.
La oss være ærlige. Vi har knappe fire års erfaring med automatisk interaksjonsvarsling på norske apotek. Hvor ofte ble legemiddelinteraksjoner håndtert for fem år siden? Svaret er nok: ikke særlig ofte. Det er ubehagelig å måtte innse det, men det er nok slik at det forholder seg noenlunde på samme måte for andre typer LRP.
Jeg har tidligere påstått at den lave frekvensen av dosekorreksjoner i Norge sammenliknet med nederlandsk apotekpraksis sannsynligvis skyldes at det benyttes automatisk doseringskontroll i Nederland. Det er min oppfordring at vi snarest må få bransjeovergripende initiativer for apotekenes egen utvikling (les: av og for farmasøyter) av omfattende LRP-varsling og standardisert informasjon. Jeg håper at apotekeiere innser at det må investeres i dette. Kanskje kan Apoforsk spille en rolle. Bransjen vil i det lange løp tjene på å vise at den bidrar til folkehelsen ved å overvåke medisineringen.
Provisorfarmasøytene svikter legemiddelbrukeren
Alle tre ulikt skolerte grupper tilfører apoteket verdifull, men ulik kompetanse. De respektive forskjellene i formell kompetanse er like store. Begrepet farmasøytisk kompetanse har i de fleste land i verden et annet innhold enn i Norge. Europeiske retningslinjer for farmasøytisk utdanning (artikkel 44 av direktiv 2005/36/EC) har fem års universitetsutdanning som minste felles multiplum.
I de nordiske landene er dette kompetansenivå ikke påkrevd i reseptvurderingen. I Norge holder det med én provisorfarmasøyt ansatt i halv stilling (delvis beskjeftiget med administrative oppgaver), mens svensk regelverk ikke engang forlanger at det ansettes apotekare. Utviklingen i Sverige illustrerer at fagforeningspolitikk ikke nødvendigvis gagner faget. Som tidligere beskrevet har nettopp en svensk apotekpraksisstudie vist at det er den femårige universitetsutdanningen som skal til for å oppdage LRP i fravær av gode ekspertsystem, og det kan antas at samme kompetansenivå også er en fordel ved håndteringen av LRP. Å foreta en legemiddelekspedisjon nøyaktig etter resept er i dag ikke vanskeligere enn at det holder med en yrkesutdanning, og lettere skal det bli med eResept. Å håndtere potensielle LRP vil på en annen side jevnlig by på utfordringer som krever den største kompetansen. I den nederlandske apotekmodellen går provisorfarmasøyten gjennom alle dagens ekspedisjoner, og må også konsulteres i løpet av dagen når signaler, problemer eller spørsmål oppstår under ekspedisjonsprosessen. Tilleggskompetansen til den norske provisorfarmasøyten kommer ikke særskilt til uttrykk i ekspedisjonsrutiner, og kommer dermed bare høyst tilfeldig til nytte i LRP-håndteringen. Fortsetter det slik blir provisorene, kanskje velfortjent, erklært overflødig på apoteket, slik som i vårt naboland.
Kan ting bli bedre om man gir apoteket ekspedisjonsrett?
Det ville i alle fall være fremtidsrettet om man definerte hindring av overføringsfeil som en delegerbar oppgave, og at man innfører andre og mer effektive virkemidler og rutiner for å forebygge og håndtere LRP. Å gi apoteket ekspedisjonsrett gir bransjen insitament til å utvikle systemer som kan kvalitetssikre reseptekspedisjonen. Farmasøyter gis insitament til å bedrive pharmaceutical care. For apotekteknikere kan en tenke seg et sertifiseringssystem knyttet til deltakelsen i ekspedisjonsarbeidet. Eksisterende tiltak som den farmasifaglige videreutdanningen kan inngå i en slik sertifisering. Undertegnede utfordrer kolleger, og ikke minst utdanningsinstitusjoner og myndigheter, til å mene noe om min systemkritikk.
(Publisert i NFT nr. 9/2008 side 23–24.)