Leserbrev: Nye roller for farmasøytene
Anne Elisabeth Smedstad, cand.pharm. og fagdirektør
Hilde Ariansen, cand.pharm. og seniorrådgiver, Apotekforeningen
I NFT nr. 11/2008 stilte farmasistudent Nina Osmundsen spørsmål om engelske farmasøyter er flinkere enn norske. I samme tidsskrift stilte farmasistudent Kjerstin Havnes spørsmålet om hvilken vei farmasistudenten går i en verden i endring. Studentene setter fingeren på sentrale spørsmål som farmasøytene må finne ut av!
Når det gjelder i hvilken retning Apotekforeningen går og hva som er apotekets kjerneområder er vi imidlertid uenige med Havnes.
Apotekforeningen ferdigstilte en rapport om helsetjenester i apotek januar 2008. Forslagene om screening av diabetes og kolesterolmåling satte i gang en heftig debatt om verdien av screening og skapte interesse for rapporten. På bakgrunn av føringer i legemiddelmeldingen (St.meld.nr. 18 (2004-2005)) og Apotekforeningens rapport, ga Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet i vår i oppdrag å gjennomføre en utredning om helsetjenester i apotek. Apotekforeningen, Norges Farmaceutiske Forening, Farmasiforbundet, Legeforeningen og pasientforeninger arbeider nå sammen med direktoratet for å utrede de forskjellige tjenestene på bakgrunn av et klart mandat fra departementet. Man skal vurdere om tjenestene er nyttige i et brukerperspektiv, om de fører til mer effektiv ressursbruk og om de kan bidra til å bedre folkehelsen. Rapporten skal overleveres til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) innen 1. april. HOD skal så ta endelig stilling til Helsedirektoratets innstilling. Vi håper at dette kan føre frem til flere pilotprosjekter som kan startes opp i løpet av 2009.
Tjenestene som utredes:
- Legemiddelsamtale er definert som en forberedt, strukturert og dokumentert samtale der målet er at pasienten får innsikt i, blir trygg på og oppnår best mulig effekt av sin legemiddelbehandling. Ved klinisk relevante spørsmål kontaktes legen.
- Astma/KOLS inhalasjonsveiledning er basert på en liknende tjeneste i Danmark der apotekene tilbyr en «tjek på inhalationen» som skal bidra til å redusere feil inhalasjonsteknikk ved at kunden selv demonstrerer.
- Apotek som kanal for offentlig informasjon representerer en tanke om at apotekene med sitt brede nedslagsfelt kan bidra til å gi helserettet informasjon som myndighetene trenger drahjelp til.
- Diabetes har to innfallsvinkler. Den ene er en tidlig oppdagelse av diabetes, og den andre er veiledning i forbindelse med blodsukkermåling.
- Kolesterol var opprinnelig foreslått som en todelt tjeneste der kolesterolmåling var den ene delen. Mandatet er endret til å dreie seg om den andre delen, som er oppfølging av pasienter som bruker koleste- rolsenkende legemidler.
- Røykesluttveiledning er en tjeneste som tilbyr individuelle samtaler. Her er det allerede gjennomført en pilot i apotek, med svært gode resultater.
- Legemiddelassistert rehabilitering (LAR), en utbredt tjeneste i mange apotek. Denne tjenesten ble tatt ut av prosjektet fordi det for tiden arbeides med nye forskrifter på området.
Apotekets kjerneområde har i alle år vært rett medisin til rett person til rett tid. Herunder hører at apotekene skal gi informasjon slik at legemidlene kunne brukes riktig. Hvordan kan de ovennevnte tjenester ikke ligge innenfor apotekets kjernekompetanse? Formålet med tjenestene er nettopp riktig legemiddelbrukeller bruk av hjelpemidler for å oppnå det samme.
At noen apotek allerede tilbyr noen av disse tjenestene representerer ikke et problem, men viser heller at det allerede er et behov for slike tjenester. I land som Sverige, England, Canada, USA og Australia har slike tjenester vært utbredt i flere år. Det er ofte lokale vellykkede initiativ som har vært bakgrunn for at en tjeneste til slutt har fått nasjonal utbredelse.
Arbeidsgruppene i Helsedirektoratet skal vurdere tjenestene i et samfunnsperspektiv og vurdere eventuell statlig finansiering. En offentlig godkjent tjeneste må følge en faglig bransjestandard. Denne bransjestandarden vil bli utarbeidet før tjenesten implementeres.
I apotekansattes dialog med kunden kommer man også i dag innom mange av de tema som helsetjenester i apotek omhandler, om enn fragmentert på en litt tilfeldig måte. En eventuell «offentlig godkjenning» av helsetjenester i apotek vil systematisere oppfølgingen av den enkelte kunde og kvalitetssikre den informasjon som gis, og på hvilken måte den gis.
Apotekforeningen planlegger et kurs i kommunikasjonsferdigheter våren 2009. Kurset er beregnet for alle i apotek, og vil være et godt grunnlag for helsetjenester i apotek. Både universitet og høyskole bør tilrettelegge undervisningen slik at farmasøytene blir trygge og får gode ferdigheter i pasientrettet informasjon og opplæring. Tiden da farmasøyten stod gjemt bak i resepturen er heldigvis forbi, nå gjelder det å møte kunden «på gulvet» eller i info-rommet. Det er på tide at farmasøyten også på en systematisk måte vier oppmerksomhet mot hvordan det går etter at kunden har begynt å ta sine medisiner.
Osmundsen skriver at farmasøyter i England har fått bedre aksept for den kunnskap og kompetanse vi innehar, enn det vi har fått til i Norge. Apotekforeningen har med satsingen på Helsetjenester i apotek nettopp ønsket å vise at kompetansen på norske apotek kan utnyttes bedre enn i dag. Dette er likevel bare en begynnelse. Norske farmasøyter trenger å diskutere hvordan vi mener farmasøyter skal bidra i samhandling med øvrig helsetjeneste, både innenfor kommunal og statlig virksomhet. Helseministeren skal legge frem en samhandlingsreform til våren. Farmasøyter og apotek er foreløpig ikke nevnt. Apotekforeningen skal sørge for at helseministeren får innspill på hvordan apotekfarmasøyter kan bidra.
Prosjektet Helsetjenester i apotek er resultat av et bredt samarbeid mellom farmasøyter fra alle deler av det farmasøytiske miljøet, og er en god start på arbeidet med å tenke nytt innen apotek. Dette er fra vår side ment som et første skritt på veien for å definere en fremtidsrettet visjon for apotekfarmasien. Den visjonen kan komme til også å medføre at vi i en viss grad må redefinere apotekfarmasøytens rolle. I debatten rundt disse temaene er det viktig og nødvendig at både nåværende og fremtidige farmasøyter engasjerer seg. Skal vi få til en utvikling som resulterer i at farmasøytisk kompetanse utnyttes bedre enn i dag, må også den enkelte farmasøyt ønske å jobbe annerledes og mer pasientrettet. Et «pålegg» om at farmasøyten skal utføre helsetjenester i apotek vil aldri bli vellykket. Det farmasøytiske miljøet i Norge må tørre å ta diskusjonen om hvordan vi somfarmasøyter kan bidra til bedre pasientbehandling i det moderne helse-Norge. I så måte har Osmundsen og Havnes gitt konstruktive bidrag.
(Publisert i NFT, nr. 1/2009 side 29.)