PERSPEKTIV: Sykehusapotekene mot år 2030
Perspektiv
Under logoen Perspektiv får innsenderen anledning til å utdype sin mening om et tema eller en sak innen legemiddelområdet som han/hun brenner for. Innholdet bør være allmenngyldig og gjerne tankevekkende. Har du et slikt innlegg som du ønsker å dele med NFTs lesere? Send oss ditt bidrag (inntil 3000 ord) sammen med et -portrettbilde av deg selv til nft@farmaceutene.no.
PERSPEKTIV: Sykehusapotekene bør vise vei og bringe galenikken og den kliniske farmasien tilbake til apotekene. Den største trusselen mot dette er en videreføring av en misforstått ESA-prosess, samt fokus på salg av produkter som hører hjemme i andre kanaler enn apotek.
Sykehusapotekene forvalter, slik vi kjenner dem i dag, viktige farmasifaglige tjenester som norsk helsevesen er helt avhengig av. På tross av dette vil mange som ikke har hatt direkte befatning med sykehusfarmasien gjennom spesialiserte tjenester, for eksempel produksjon eller legemiddelveiledning, tenke på sykehusapotek som en ren logistikkorganisasjon på linje med en grossist som i tillegg selger legemidler til reseptkunder. Årsaken til dette er at sykehusapotekene ikke har lyktes gjennom ekstern kommunikasjon å profilere sin rolle som en meget viktig samhandlingsaktør for både spesialist- og kommunehelsetjenesten. På tross av dette har sykehusapotekene, helt fra Norges første sykehusapotek ble opprettet ved Rikshospitalet for over 150 år siden, ivaretatt livsviktig skreddersømproduksjon av legemidler slik som i dag. I tillegg til legemiddelproduksjonen har som nevnt over logistikk vært en viktig del av driften.
Mulighetene for fremtidens syke-husapotek der ny teknologi og farmasøytisk kompetanse blir tatt i bruk i alle ledd er mange. Spesielt farmasøytisk kompetanse har vært et prioritert utviklingsområde for sykehusapotekene de siste 25 årene, og vi står midt oppi et skifte av arena for farmasøytisk rådgivning. IMM (Integrated Medicines Management)-modellen som brukes av de kliniske farmasøytene, er en måte å flytte ut farmasøytisk apotekkompetanse og synliggjøre farmasien for det tverrfaglige teamet på sykehusene. Og i siste og viktigste instans, synliggjøre den for pasientene. Sykehusapotekene er i dag under sterkt press både forvaltningsmessig/organisatorisk og økonomisk. Sterke krefter med divergerende eierinteresser ønsker at kommersielle aktører skal overta. Salg av legemidler er «big business». Politiske strømninger i forhold til organisering av foretaksmodellen, samt pågående prosesser regionalt og nasjonalt vil påvirke i stor grad forvaltningen av apotektjenester i sykehusapotek.
Forvalter og koordinator av farmasøytiske tjenester
Lenge har prosesser som forvaltes av apotekene vært gjenstand for diskusjon og evaluering. Sykehusfarmasien har vært i utvikling, nå senest har prosessen med klinisk farmasi fått stort fokus. I fremtiden ser vi for oss mer fokus på produksjon, både sett i forhold til den enkeltes behov for skreddersydd legemiddelbehandling, og også på beredskap; vi har i dag et Europa som er prisgitt produksjonsfasiliteter i andre verdensdeler. Vi trenger derfor å forberede oss på lokal beredskapsproduksjon hvis utviklingen fortsetter.
Andre tjenester som resepthåndtering har vært diskutert i forhold til diskusjonen rundt nettapotek.
I vårt naboland Sverige har de valgt å la länene (regionene) anbudsutsette tjenestene som svenske sykehusapotek tidligere forvaltet. Resultatet har blitt meget uoversiktlig. Der man tidligere hadde et apotek som var totalleverandør på alle tjenester, har man nå opptil fire tjenesteleverandører på hvert sykehus.
Å se på tjenestene isolert er å ignorere verdien av samlokalisering, fagmiljø og en lang sykehusapotekkultur som i Norge strekker seg over 150 år tilbake. Det viser seg at ensidig fokus på kvantitative kostnadsparametere ikke tar inn over seg kvalitative, faglige og kulturelle faktorer som ofte er limet og motivasjonen i en kompetansebedrift.
Konkrete eksempler fra Sykehusapoteket i Trondheim på kvalitative synergier ser vi meget tydelig ved ressursmangel, ferieavvikling, bemanningssvikt og tjenesteutvikling. I alle disse eksemplene kan man ved å ha flere hovedprosesser organisatorisk samlet, sørge for en robusthet og effektivitet, som igjen gir forutsigbarhet og økonomisk trygghet for tjenestemottakere som vi finner både i og i tilknytning til sykehusene.
Store fagmiljø trengs
Innledningsvis ble en mislykket ekstern kommunikasjon dratt frem som en årsak til at sykehusapotekenes funksjoner er dårlig kjent utenfor etaten. I et filosofisk perspektiv kan det hevdes at en strategi som ikke er forsøkt, ei heller kan være mislykket. Uansett må sykehusapotek fremover tenke strategisk profilering i tillegg til å fortsette sin dyktige tjenesteleveranse.
En viktig faktor for å kunne lykkes med profilering er at budskapet som kommuniseres også må stemme med virkeligheten. Sykehusfarmasien har i mange år slitt med ressursknapphet på farmasøyter. Dermed har viktige strategiske satsinger strandet før en ordentlig, tydelig tjeneste har manifestert seg.
Som et eksempel drev Sykehusapotekene frem flere prosjekter på slutten av 90-tallet i klinisk farmasi, men ressursknapphet gjorde at disse prosjektene ikke ble satt i drift etter endt prosjektslutt. På starten av 2000-tallet ble det gjort forsøk på satsing på klinisk farmasi i Midt-Norge. Dette løsnet først i 2014 da ressurser kom på plass, både økonomisk og i form av et masterstudium i farmasi i Trondheim. På ett år har det klinisk-farmasøytiske miljøet i Midt-Norge vokst med 300 prosent. Tallet kliniske farmasøyter i regionen nærmer seg nå 40 personer. Det er først når man får en viss størrelse på leveransen at en profilering vil ha noen effekt. Når denne tjenesten leveres på fast og bred basis, kan sykehusapotek profileres som robuste tjenesteleverandører av klinisk farmasi.
Pasientforløpene blir optimalisert
Pasientforløp er i vinden og teorien bak er slik; tjenesten skal leveres der det er naturlig i et behandlingsforløp, i motsetning til at forløpet skal vente til tjenesten er ledig. Slik prosessene i sykehusapotek er nå, kommer apoteket i befatning med pasienten gjennom hele forløpet og styrken i den tette samhandlingen gjør at sykehusapoteket kan levere samstemming fra klinisk farmasøytisk avdelingen, skreddersydde injeksjoner fra produksjonsavdelingen, endoser fra sykehusavdelingen, legemiddelgjennomgang fra klinisk avdelingen og utskrivningsservice og reseptekspedisjon fra publikumsavdelingen til pasientene på en sømløs og sikker måte. Den unike verdien av å ha en organisasjon som tenker helhet i legemiddelbehandlingen gir en ekstra dimensjon til pasientsikkerhetsarbeidet som vi i fremtiden skal forvalte og vise har stor nytteverdi.
Ikke konkurrerende virksomhet
Sykehusapotekene har blitt utfordret av privatkjedene med Apotek 1 i spissen i forhold til driftsfordeler slik organiseringen er i dag. Apotek 1 klaget sykehusapotekene inn til ESA (Efta Surveillance Authority) og mente at sykehusapotek ble subsidiert (1). På bakgrunn av dette førte det til at sykehusapotekene måtte skille ut publikumsdelen sin økonomisk, slik at driften skulle tilfredsstille krav til forretningsmessig drift og at et overskudd skulle skattes av.
Ser man i apotekloven, er det et skille mellom apotek og sykehusapotek (2):
Apotek: salgssted for legemidler til sluttbruker hvor det gis legemiddelfaglig veiledning, som er fysisk tilgjengelig for publikum.
Sykehusapotek: apotek i samlokalisering med offentlig sykehus eller privat sykehus som inngår i offentlige helseplaner, som har legemiddelforsyning til sykehuset som sin primæroppgave.
Selv apotekloven skiller altså mellom apotek og sykehusapotek. Hvorfor ble det da slik at disse to ble vurdert som konkurrerende virksomheter? For det første MÅ sykehusapotekene analysere delen av driften som likner mest på privatapotek, MEN privatapotek må også ta inn over seg at mesteparten av driften deres ikke er legemiddelfaglig veiledning. Altså JA, sykehusapotek har drevet med oppgaver som defineres av apotekloven som apotekdrift – MEN, privatapotekene har flyttet seg mer og mer fra dette og hatt en kraftig bransjeglidning over mot parfymeri, hudpleie, velvære og helsekost.
Dette betyr at sykehusapotek har vært NØDT til å ta mer og mer av legemiddelfaglig veiledning – de har sågar tatt det enda lengre, helt inn til sykesengene (se IMM over). På bakgrunn av dette burde denne urimelige «konkurransen» ses på en gang til.
I tillegg virker ESA-dommen slik at driften av legemiddellagrene sykehusapotekene forvalter for å gi den beste tjenesten til utskrevne sykehuspasient, som en del av utskrivningsservice, også skattlegges. Dette er en urimelig konsekvens av ESA-fortolkningen. Det har ikke vært noen reell konkurranse på forvaltning av disse legemidlene som krever spesiell oppmerksomhet siden de ofte er kjølevarer og injeksjonspreparater.
Likevel må sykehusapotekene ta inn over seg at det ikke har lyktes å profilere rollen som samhandlingsaktør i et grensesnitt mellom spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste. Her ligger hovedoppgaven til denne delen av sykehusapotekene (Avdeling for publikum) i fremtiden.
Kritisk aktør i fremtidens legemiddelberedskap
Ukentlige rapporter om legemiddelmangler fra aktører i forsyningskjeden for legemidler skaper bekymring i et pasientsikkerhetsaspekt hva gjelder trygg og sikker legemiddelleveranse. Legemiddelmangel er et økende globalt problem siden det er økonomi og ikke pasientsikkerhet som driver markedet innenfor legemiddelproduksjon for kommersielle formål. Stadig rigges det strukturer nasjonalt og regelmessig også regionalt på et sykehus i Midt-Norge, fordi legemiddelmangel oftere og oftere blir en del av hverdagen. Samtidig ser vi at lokal legemiddelproduksjon kan lykkes, og Curida på Elverum er et eksempel på dette. Det vi ikke må glemme er at det ukentlig i sykehusapotekenes produksjonsavdelinger håndteres utfordringer knyttet til enkeltpasienter som ikke kan benytte seg av kommersielt tilgjengelige legemidler. Det mest kjente eksempelet er den fantastiske jobben Ullevål sykehusapotek gjorde for å produsere legemiddel til en ebolarammet helsearbeider høsten 2014. Mens jeg sitter og skriver dette, får jeg e-post fra produksjonsavdelingen om at de rigger laben for produksjon av et legemiddel som ikke lar seg gjøre å skaffe kommersielt akkurat nå. Denne småskalaproduksjonen må ses på som en kritisk viktig funksjon. I fremtiden bør vi se på mulighetene til å planlegge beredskapsproduksjon av kritiske legemidler som det kan bli vanskelig å skaffe. Dette blir et særdeles viktig satsingsområde. Både fordi produksjonsmiljøet er lite og fordi det er dyrt å opprettholde de strenge kravene som settes til legemiddelproduksjon.
Innovatør i arbeidet med lukket legemiddelsløyfe
Begrepet lukket legemiddelsløyfe betyr at det fra legens forordning til pasienten tar legemidlet ikke skal gis rom for tolkning eller uønsket menneskelig inngripen. Begrepet forutsetter en elektronisk legemiddelkurve hvor legen legger inn legemiddel digitalt, som utløser en bestilling fra sykehusapoteket der hver enkelt dose strekkodemerkes med data om legemidlet og pasient. Legemidlet sendes så direkte til pasientens sengetun og strekkodemerkingen på legemidlet avstemmes digitalt mot pasientens data som skannes fra armbånd idet legemidlet inntas av pasient.
Kvalitetssikringen rundt lukket legemiddelsløyfe og alle produksjonsmessige utfordringer i forhold til stabil leveranse, stabilitet, holdbarhet, krysskontaminasjon med mer ivaretas i dag av sykehusapotekene. I fremtiden kan vi se for oss dette som standard for all pasientbehandling når digitale verktøy er på plass. Det blir viktig for sykehusapotekene å delta med erfaringen og kompetansen vi har bygget i leveransen for å optimalisere pasientsikkerheten i fremtidige IT-løsninger.
Bidrar til lave legemiddelkostnader
Det er ingen tvil om at grunnen til at ESA-saken kom opp er økonomisk betinget. I motsetning til saksinnklagerne som skal skaffe et størst mulig overskudd til sine utenlandske aksjeeiere, er ikke sykehusapotekene drevet av et slikt incitament. Sykehusapotekene er ikke part i prisforhandlinger med leverandører, men forvalter LIS (Legemiddelinnkjøpssamarbeid)-avtalene for sykehusene. Dette sparer sykehusene for legemiddelutgifter i hundremillionersklassen hvert år! I tillegg avstemmes budsjettet til sykehusapotekene med eierne hver høst i forkant av budsjettåret. Eierne av sykehusapotekene er den norske staten. Slik at hver krone som tjenes gjennom sykehusapotekene er en krone tjent til behandling av pasienter i primærhelsetjenesten. Det finnes ingen bonusavtaler eller noen personlige økonomiske gevinster som utløses av overskudd i sykehusapotekene i motsetning til i det private. I fremtiden vil den viktige jobben med å få mest helse for hver krone ved å forvalte innkjøpsavtalene for sykehusene på en faglig god måte være en viktig oppgave for sykehusapotekene.
Smeltedigel for utvikling av farmasien mot år 2030
Både utvikling av lokal/regional produksjon, lukket legemiddelsløyfe, klinisk-farmasøytiske tjenester med mer er produkter av et sterkt farmasifagmiljø i Midt-Norge som sammen med administrasjonen i Sykehusapotekene Midt-Norge HF har jobbet på mange nivå for å skape arenaer for utvikling. Uten det store fagmiljøet ville det ikke vært kapasitet til å drive denne utviklingen. Ved å ha en såpass stor organisasjon av farmasøyter kan vi tilpasse drift og prosjektarbeid, slik at begge deler kan eksistere og skape nyvinninger og utvikling. I tillegg er vi avhengige av at det kommuniseres på et overordnet nivå mot eier, slik at nødvendige økonomiske forutsetninger er til stede. Den gode og nære relasjonen mellom administrasjonen og apotekene nedover i linjen kombinert med det samme gode og nære samarbeidet oppover mot eier i det regionale helseforetaket, har vært essensielt for at dynamikken mellom fag og rammer har vært slik at vi hele tiden har kunnet justere og agere for å skape utvikling. Uten dette nære samarbeidet over hele linjen ville prosessene tatt mye lengre tid. Av erfaring vet vi at lange prosesser tærer på ressurser og øker risikoen for suboptimal effekt. Det er kritisk viktig fremover at den nære relasjonen til eier med mange møtearenaer for apotekfag, IKT, økonomi og HR ivaretas for å legge til rette for videre utvikling av pasientnære satsingsprosjekter som har direkte innvirkning på kvalitet og effektivitet av legemiddelbehandlingen.
Den beste forvalteren av farmasøytiske tjenester i hele pasientforløpet
Sykehusapotekene som institusjon bærer arven fra norsk apotekkultur på sine skuldre. Resten av etaten sliter fryktelig som følge av en eierstruktur som ikke stimulerer utviklingen av verken galenisk produksjon eller klinisk farmasi, to hovedretninger som bør være satsinger for farmasien i Norge fremover. Sykehusapotekene, som i dag forvalter en enorm kompetanse og har et tett samarbeid med de kliniske miljøene, bør vise vei og bringe galenikken og den kliniske farmasien tilbake til apotekene. Den største trusselen mot dette er en videreføring av en misforstått ESA-prosess, samt fokus på salg av produkter som hører hjemme i andre kanaler enn apotek. I forløpstenkningens ånd bør vi søke å holde hovedprosessene samlet i sykehusapotekene rundt pasientforløpet og videreføre forløpet over i kommunehelsetjenesten. Bare hvis vi kan holde fag- og pasientfokus, vil vi klare å manøvrere oss frem til hensiktsmessig bruk av faget farmasi.
Referanser
- ESAs vedtak 460/13/COL om formålstjenlige tiltak i forbindelse med offentlig støtte til de offentlig eide sykehusapotekene i Norge (EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION of 20 November 2013 to propose appropriate measures with regard to state aid granted to publicly owned hospital pharmacies in Norway). www.eftasurv.int/media/decisions/460-13-COL.pdf.
- Lov om apotek (apotekloven) (LOV-2000-06-02-39), https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-06-02-39.
(Publisert i NFT nr. 1/2018 side 16-18)