Vi utdanner helsepersonell, ikke selgere
Det har vært utfordrende for farmasøyter å se på tv den siste tiden. Både Helsekontrollen på TV 2 og Debatten på NRK har satt søkelys på en praksis hos Vitusapotek, hvor apotekansatte i forbindelse med reseptekspedisjon blir oppfordret av kjedekontoret til å selge produkter som pasienten ikke har behov for. Dette kalles omsorgssalg, men er ikke annet enn mersalg.
På apoteket er situasjonen annerledes enn i andre bransjer, hvor kunden og selgerens roller i kjøpssituasjonen er klart definerte. Også som apotekansatt er man forpliktet til å arbeide for at det skal gå så bra som mulig for arbeidsgiveren sin. Men farmasøytens forpliktelse overfor kunden ved reseptekspedisjon står over arbeidsgivers ønske om et stort overskudd, som klart definert av blant annet helsepersonelloven (§ 4, 9, 13, 16).
Farmasøyten skal gi kunden råd ut fra kundens behov. Det kan være ved å diskutere kundens faktiske behov eller ved å informere om at bivirkninger kan forekomme, og at de da kan ta kontakt for hjelp.
Noen vil hevde at farmasøyter i apotek er i en dobbeltrolle, både som selger og helsepersonell, og at det er en rolle det er utfordrende å håndtere. Det er en dobbeltrolle, ja, men den skal ikke være vanskelig å håndtere på grunn av eiers krav om mersalg. Hensynet til apotekeiers økonomi skal ikke spille inn ved utøvelsen av farmasøytrollen. Rollen som helsepersonell skal alltid ha forrang. Det beste rådet til kunden kan være å sette produktet tilbake i hyllen: «Dette trenger du ikke.»
Farmasøyten skal selvsagt kunne gi informasjon om tilleggsprodukter der det er behov for det. Men det er en stor forskjell mellom å informere om bivirkninger som bare kanskje vil oppstå, og å anbefale et umiddelbart kjøp mot bivirkninger som kanskje vil oppstå. Farmasøyter er fagpersoner med en utdanning som kombinerer helsefag, kjemi, biologi og teknologi. Det er denne kunnskap vi skal videreformidle til kunden som kan ha en mer eller mindre klar forståelse av hvordan legemidlet skal brukes og hvilken effekt det skal har.
Ved masterstudiet i farmasi ved Universitetet i Oslo regner vi ikke rådgivning som noe som er adskilt fra resten av faget, men som en del av det. Alle studentene har derfor et halvt års praksis i apotek. Før praksisperioden har de fått forberede seg i treningsapoteket vårt på Farmasøytisk institutt under kyndig veiledning.
I praksisperioden i apotek skal studenten lære om lover og forskrifter man må forholde seg til i rollen som farmasøyt på apotek, herunder helsepersonelloven. Når den fagansvarlige i Vitusapotek uttaler i tv-debatten at hun ikke har kjennskap til loven, er det kritikkverdig. Jeg håper og tror at de farmasøyter som er veiledere for våre studenter i praksisperioden kjenner regelverket og kan videreformidle denne kunnskapen til studentene.
Praksisperioden er ikke for å lære å bli bedre selgere, men for å gi studentene erfaring som helsepersonell. Kunden skal kunne stole på at rådene fra farmasøyten er etisk forsvarlige, faglige korrekte og ikke økonomisk betinget.
(Publisert i NFT nr. 1/2020 side 34.)