En dag i slutten av november hadde jeg en spesiell opplevelse på et legekontor hvor legen forsøkte å bestille en resept per telefon. Jeg var med mannen min til legen fordi han hadde behov for medisiner. Imidlertid var datasystemet for e-resepter ute av drift akkurat da, og legen ville ringe inn resepten.

Legen ringte, og etter lang venting fikk han omsider svar og tydeligvis et valg og sa da hvilket apotek det gjaldt. Ny venting. (Kostnadsbesparende for apotekkjeden? Effektivt for legen eller kunden? Neppe.)

Legen fikk da kontakt med apoteket. Jeg hørte at han stadig måtte gjenta ordren. Til slutt sa legen oppgitt: «Nå har jeg sagt fra om hvilket produkt han skal ha, to ganger. Er du farmasøyt?» Ikke rart om legen ble irritert. Etter å ha opplyst om produktnavnet for tredje gang og gjentatt doseringen flere ganger, ble resepten mottatt.

Dette syntes jeg var pinlig og flaut å sitte og høre på. Det fortoner seg håpløst at det skal være så vanskelig å få ringt inn en resept. Legen snakker tydelig, så apoteket kan umulig skylde på det som årsak.

For ordens skyld, jeg har blitt ekspedert av vedkommende farmasøyt i skranken flere ganger, og det har vært greit.


(Publisert i NFT nr. 1/2024, side 25)