Handelshøyskolen BI har for andre år på rad laget et bærekraftbarometer basert på hva kundene mener om forskjellige bedrifter og bransjer. 

De tre apotekkjedene kommer godt ut, alle på øverste tredjedel av tabellen, med Apotek 1 som en suveren vinner innad i bransjen på en respektabel tredjeplass bak Sporveien T-bane, og Sporveien Trikken, opp fra 46.-plass i fjor.

— Dette er hyggelige nyheter. Både ansatte og kundene våre har sagt at bærekraft er viktig, og vi har særlig satt fokus på å bidra til en bedre folkehelse, sier administrerende direktør i Apotek 1, Øyvind Winther, i en pressemelding.

Winther er spesielt fornøyd med å kunne vise til at Apotek 1 ble vurdert høyest av alle på den økonomiske dimensjonen; om kundene oppfatter at selskapet driver virksomheten etter prinsipper om åpenhet og ansvarlighet.

— I tillegg er vi opptatt av å være en attraktiv arbeidsplass, sikre en ansvarlig verdikjede og ta ansvar for miljøpåvirkningen i vår egen virksomhet gjennom valg av emballasje og innhold i våre produkter, legger han til.

Les også: Apotek 1 blant topp 10 på kundebarometeret

Apotekene rykker opp

Vitusapotek kom på 22.-plass, opp fra 32.-plass i 2020. Boots kom på 45.-plass, også en respektabel opphenting fra fjorårets 85.-plass.

Norsk Bærekraftbarometer

Norsk Bærekraftbarometer er en undersøkelse gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI. 4670 personer har sagt sin mening om totalt 150 norske bedrifter på forbrukermarkedet i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.