Bedre enn PowerPoint
Vi har gått til kilden, altså studentene, og spurt hva de synes om HiOAs teknologiske læringssatsing.
Zalawan Ali, Adelina Ademi og Anne Martha Hemnes har akkurat vært igjennom første økt med Prolab når vi nådeløst spiser av pausetiden deres for å få vite hvordan opplevelsen har vært.
— Det er alltid spennende å prøve noe nytt, og dette er jo mye bedre enn å se en PowerPoint-presentasjon. Jeg opplever å få mer ut av det, sier Ali.
Ademi sier seg enig, og påpeker at dette er mer spennende enn tradisjonelle undervisningsmetoder.
— Det er interessant å høre andres innfallsvinkler til oppgaven, sier hun.
Tidligere på banen
Greit, men hva synes de unge damene om all denne teknikken?
— Det hadde vært bedre om det hadde vært lagt opp til denne typen undervisning fra starten av, medgir Hemnes.
— Nå må vi bruke en del tid på å sette oss inn i dette relativt sent i studiet, legger hun til.
Vel, ut fra hva de tre studentene forteller var det alt annet enn en høyteknologisk start på deres farmasøytiske studievei – det ble fremdeles brukt overhead da de startet.
— Det ville løftet studiet om vi hadde hatt denne typen undervisning fra starten av, enes de om.
Samtidig er de klar over at et sted må man starte, og at det dermed ikke ble helt optimalt for deres kull.
Interessant
Dagens oppgave, som karakteriseres som krevende av professor Granås, ser de i alle fall ut til å være fornøyde med.
— Vi får jo sett hvordan andre vurderer problematikken som oppstår via legemiddelsamtale, sier Ademi.
— Og, vi får testet å vurdere eventuelle interaksjoner, supplerer Hemnes.
Alt i alt må dette kunne gis karakteren tommel opp for HiOAs nye læringsmetoder, og mye tyder på at noen av de siste overhead-arkene forlot høgskolesenteret samtidig med den kakespisende gruppen vi traff på vei inn til Prolab.
(Publisert i NFT nr. 4/2015 side 34.)