Farmasøytens rolle – i lys av legemiddelmeldingen
Drøye 20 deltakere stilte på samarbeidsmøtet til Farmaceutene og Apotekforeningen denne varme kvelden 10. september. Flertallet av de fremmøtte var fra sykehusapotek.
Kveldens innledere skulle gi deltakerne et felles utgangspunkt for det senere gruppearbeidet.
Per Kristian Faksvåg, fagdirektør i Apotekforeningen, presenterte hovedpunkter fra legemiddelmeldingen. Ragnar Hovland fra Apokus orienterte om farmasøyttjenester i andre land. Tove Ytterbø, leder i Norges Farmaceutiske Forening, oppsummerte de siste års diskusjoner om farmasøytrollen mens Agnes Gombos, apoteker i et kjedeapotek, illustrerte utfordringer ved dagens rolle som apotekfarmasøyt.
Farmasøytens image og rolle i pasientens helsetjeneste
Etter innledningsrunden ble ulike spørsmål diskutert i grupper. Underveis kunne de fremmøtte nyte av Apotekforeningens gjestfrihet; en matbit og litt å drikke på. På spørsmål om hvilket image farmasøytene ønsker seg ble adjektiv som kunnskapsrik og pålitelig nevnt, men også innovativ og legemiddelekspert ble trukket frem. Farmasøytens rolle i pasientens helsetjeneste ble beskrevet som «legemiddelrådgiver overfor samarbeidende helsepersonell», nær pasienten, tilgjengelig og til stede der legemiddel håndteres.
Farmasøyt- og apotektjenester
I forhold til spørsmål om hvilke tjenester som skal tilbys i fremtidens apotek ble viktigheten av å kunne differensiere mellom farmasøyttjenester og apotektjenester diskutert. Disse to er ikke nødvendigvis sammenfallende. Tjenester som oppstartsveiledning og tjenester knyttet til legemiddelveiledning er typiske farmasøyttjenester, mens ulike tester (eksempelvis blodtrykk- og kolesteroltester) ikke nødvendigvis må utføres av farmasøyter. På spørsmål om tjenester man kan starte med allerede i dag ble opplæring i inhalasjonsteknikk nevnt som ett eksempel. Blant de fremmøtte rådet det enighet om viktigheten av å standardisere slike tjenester.
En påstand fra salen gikk ut på at dersom man investerer i farmasøytiske tjenester et beløp tilsvarende den summen det hvert år kastes legemidler for (ca. 500 millioner kroner årlig ifølge Apotekforeningen), ville man ikke bare ha redusert svinnet, men også oppnådd tilleggseffekter i form av bedre legemiddelbruk.
Tilgang til journal, bedre diskresjon og flere informasjonsrom i apotek ble trukket frem som forutsetninger for å kunne komme i gang med farmasøytiske tjenester. Videre ble et minimumskrav til bemanning diskutert; det kreves tilstedeværelse av mer enn én farmasøyt for at man skal kunne tilby farmasøytiske tjenester på et apotek.
Dokumentere – dokumentere – dokumentere
Manglende dokumentasjon av farmasøytens nytteverdi ble trukket frem som en utfordring. Det hjelper ikke at farmasøytene som profesjon vet hvilken jobb som gjøres for å sikre riktig legemiddelbruk så lenge det forblir en godt bevart hemmelighet for samfunnet utenfor. Farmasøytene oppfordret hverandre til å være bevisste på å dokumentere alle intervensjoner fremover. Ett forslag gikk ut på å legge inn farmasøytiske tjenester som eget varenummer eller som en kvalitetsindikator (en oppfordring til myndighetene her).
Kveldens siste oppgave var å skrive ned en konkret handling deltakeren skulle jobbe bevisst med de neste 12 månedene for å bidra til økt pasientsikkerhet eller for å sikre bedre bruk av farmasøytkompetansen. Notatet vil bli sendt deltakerne i posten om ett år – nemlig 25. september / Verdens farmasøytdag 2016, som en påminnelse om hvilket løfte som ble gjort denne septemberkvelden.
(Publisert i NFT nr. 10/2015 side 28.)