Gir begrenset godkjenning
Ragnar Salméns argumentasjon blir i noen grad tatt til følge i Legemiddelverkets endelige vedtak i olmesartansaken.
Legemiddelmyndighetene merker seg først og fremst at Salmén ikke ser det som formålstjenlig å diskutere enkelthetene i saken.
«Vi tar til etterretning at dere avstår fra å diskutere det faglige grunnlaget for konklusjonene i rapporten hva angår denne konkrete saken», skriver Legemiddelverket.
Men, myndighetene sier seg enig i at det råder uklarhet om hvilke forventninger så vel apotekbransjen som myndighetene har til produksjonsenhetenes rolle når det gjelder å løse problemer knyttet til apotekenes leveringsplikt.
«Kragerø Tablettproduksjon har flere legemidler hvor dere selv har måttet utvikle produktet, for at apotek skulle være leveringsdyktige på etterspurt legemiddel. Vårt poeng har ikke vært å slå ned på slik aktivitet. Men i denne aktuelle saken mener vi det er en uakseptabel løsning som er valgt», heter det i vedtaksbrevet.
Gjennomgår argumentasjonsrekken
Legemiddelverket går videre igjennom Salméns argumenter og synspunkter, hvor man først griper fatt i at forskrivende lege har vært godt kjent med det aktuelle produktet som har vært produsert og ulevert.
«En rekvirent kan ikke instruere et apotek til å bryte regelverk for apotekvirksomhet. Tilsvarende har det ingen betydning hvorvidt en rekvirent samtykker i eller ikke har innvendinger mot at apotek bryter de faglige krav som stilles til apotekvirksomhet. (…) I det aktuelle tilfellet kan ikke vi se at behovet har vært så akutt med hensyn til liv og helse, at fravik fra lovkrav kan forsvares.»
Myndighetene er på ingen måte enig med Salmén i at omfanget av olmesartansaken, sett i sammenheng med Kratabs totalproduksjon, skal innvirke på reaksjonen fra deres side.
«Hvilket omfang den aktuelle tilvirkningen har hatt i forhold til den totale aktiviteten ved bedriften, er ikke relevant i vår vurdering av tillit til den som har godkjent produksjonen. (…) I dette tilfellet kan det ikke påberopes at man ikke hadde tid, ressurser eller liknende til å ivareta en forsvarlig håndtering. Vi oppfatter det tvert imot slik at dette var en planlagt og overveid tilvirkning.»
Mer målrettet
Når det kommer til at å avgrense Kratabs tilvirkertillatelse til oppdragsproduksjon for Apotekforeningen/SPAS vil være en mer målrettet reaksjon, sier Legemiddelverket seg enig.
«Når vi allikevel har varslet tilbakekall av godkjenning som kontrollfarmasøyt, har det sammenheng med to forhold: Vi mener prinsipielt at Kragerø Tablettproduksjon AS, i likhet med øvrige tilvirkere i serviceproduksjonsordningen, skal kunne ta oppdragsproduksjon fra andre apotek enn SPAS/Apotekforeningen. (…) Varslet signaliserer manglende tillit til at Ragnar Salmén fullt ut ivaretar den kontrollfunksjon som forventes av en kontrollfarmasøyt.»
Legemiddelverket har imidlertid kommet til at formålet med reaksjonen blir ivaretatt dersom kontrollfarmasøytens oppgaver begrenses til oppdrag fra SPAS.
«Legemiddelverket vil på denne bakgrunn endre det varslede vedtak til å avgrense Kragerø Tablettproduksjons tilvirkertillatelse hjemlet i apotekloven, til tilvirkning på oppdrag av SPAS. Den praktiske og tiltenkte konsekvens er at Ragnar Salmén kan ivareta rollen som kontrollfarmasøyt avgrenset til oppdragsproduksjon for SPAS, underforstått innenfor de spesifikasjoner som er gitt fra SPAS. I påvente av at ny kontrollfarmasøyt er på plass, vil Kragerø Tablettproduksjon følgelig ikke kunne ivareta annen oppdragsproduksjon utover det som måtte forhåndsgodkjennes av Legemiddelverket.»
Begrensningen vil kunne oppheves når ny farmasøyt er på plass hos Kratab, men da ut fra en vurdering av hvilke farmasøyter det søkes godkjenning for.
(Publisert i NFT nr. 9/2015 side 8.)