— Har ansvaret for egen læring
Debatten raste da farmasøyter fra flere grener diskuterte hvordan -farmasøytene best kan tilegne seg kompetanse og sikre livslang læring.
Paneldebatten var en del av det faglige programmet for én av tre parallellsesjoner på Farmasidagene 2016, «Kvalitet – til det beste for pasientene?». Innledningen til debatten var et engasjerende innlegg fra president i Polyteknisk Forening, Silvija Seres. Hun var i sitt foredrag ikke redd for å si at teknologien utvikler seg i en rasende fart, og at nettverk vil være en del av den teknologiske fremtiden. Hun presiserte også at mange yrkesgrupper ville forsvinne, og at farmasøytene vil måtte arbeide med å utvikle sine sterke sider for å være en viktig arbeidsgruppe også i fremtiden.
Etter et langt innlegg fra Seres, ble debattantene bedt om å diskutere følgende spørsmål: Hvordan tilegner farmasøyter seg den kompetansen de trenger, og hvordan skal man som helsepersonell ivareta livslang læring og kvaliteten i den?
Individuelt ansvar
Farmaceutenes daværende leder Tove Ytterbø var kjapp med å ta ordet, og presenterte tydelig hva hun mener er det viktigste momentet for at farmasøytene tilegner seg kompetansen de trenger.
— Det er den individuelle farmasøyt som har det største ansvaret. Utviklingen, slik Silvija fra Polyteknisk Forening viste oss, går fortere enn vi kanskje hadde tenkt. Vi trenger å ta et ansvar selv, vi trenger individuelle opplæringsplaner, vi trenger å tenke formelt og uformelt, og ikke minst trenger vi å tenke på hvordan vi skal bruke arbeidshverdagen til at vi ikke bare gjør det samme hundre ganger, men faktisk lærer og utvikler det vi gjør.
Meddebattant Margrethe Sunde, administrerende direktør i Boots Norge, understrekte at verden alltid har gått fortere frem enn akademia.
— Mitt råd vil være at farmasøytene bør finne tilbake til det som egentlig er DNA-et til farmasøytene, og det er evnen til problemløsing. McKinsey delte en problemstilling på Virkekonferansen om at vi nå står overfor den fjerde revolusjon: Vi har gått fra mekanikk til effektivisering til IT-fasen som vi er i nå. Det kommer en ny revolusjon som heter Nettverk. Jeg vil tenke at alle dere som har vært mine faglige forbilder gjennom mange år, representerer en helt fantastisk egenskap, og det er farmasøytens evne til problemløsing. Så jeg vil gjerne gjøre om betegnelsen farmasøyt, ettersom jeg ikke liker ordet søyt, til farmaløsere! sa hun til latter fra salen.
Policy Manager Elen Høeg fra MSD Norge deltok i debatten som representant for industrien, og la vekt på hvor viktig farmasøytene er i alle ledd i utviklingen av nye legemidler.
— Det gjelder alt fra forskning, produksjon og til legemiddelinformasjon. Jeg er opptatt av at vi også skal fokusere på gruppen farmasøyter og på hvordan vi skal løfte profesjonen vår. Vi tror at helse kan bli en veldig viktig kunnskapsbasert næring i fremtiden, og da må vi utnytte mulighetene som ligger i helse- og omsorgsstrategien: Næringsutvikling, klinisk forskning, registerforskning og å være med på å bidra til at vi også i fremtiden får en viktig næring innenfor helse.
Hun understrekte allikevel at man må være realist.
— Vi kan ikke tilby alt, og disse to dagene har vist mye om dette rundt prioritering. Det er ingen tvil om at helseøkonomi og kunnskap om anskaffelser også er kjempeviktig for farmasøyter. Vi har en breddekompetanse som gjør at vi kan være viktige bidragsytere i denne utviklingen dersom vi bygger kompetansen vår riktig, slo Høeg fast.
Klinisk farmasøyt Julie Wendelbo Aanensen er prosjektleder for Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Oslo kommune. Hun fulgte opp Ytterbøs påstander om farmasøytens eget ansvar.
— Vi farmasøyter har som helsepersonell tatt på oss en oppgave om at vi ønsker å lære livet ut. Jeg jobber som klinisk farmasøyt, og fagkunnskap er veldig viktig. Enda viktigere er det allikevel å kunne kommunisere med annet helsepersonell og pasientene man møter. Jeg oppfatter meg selv som en problemløser.
— Må jobbe bra med hverandre
Martin Grotnes, apoteker ved Sykehusapoteket i Trondheim, mente panelet beveget seg litt vekk fra spørsmålet om hvordan kunnskapen skal tilegnes.
— Det jeg er mest opptatt av nå, er at vi farmasøyter samarbeider bra med hverandre, ikke bare med annet helsepersonell. Jeg har meldt meg inn i Norges Farmaceutiske Forening selv om jeg er apoteker. Jeg tenker at sykehusapotekene, industrien og de private kjedene må begynne å jobbe sammen for farmasien. Vi må slutte å diskutere og konkurrere med hverandre, men jobbe sammen på tvers av eierskap.
Khanh Huynh, apoteker ved Apotek 1 Nittedal, holdt tidligere i programmet et innlegg om hvor godt farmasistudiet forbereder farmasøytene på apotekhverdagens virkelighet. Hans budskap var at det i en ideell hverdag var plass til all faglig oppdatering i det programmet man har.
— Men som Tove Ytterbø sa tidligere: Spørsmålet er hvor viktig det er for enkeltindividet å følge opp sin egen faglige oppdatering? påpekte han.
Sunde fra Boots etterlyste at farmasøytene tydeligere viser hva de faktisk kan.
— Vi kan jo slå oss selv litt på brystet og si at vi er gode problemløsere, at vi har en god grunnutdanning i bunnen og at vi er gode til å fornye kunnskap gjennom livet. Men hvorfor er vi da så fordømt dårlige til å vise den kunnskapen? Hvor er selvtilliten? Jeg er enig i at vi må samhandle for å løfte det fjellet som er riktig legemiddelbruk. Det er det som er vårt felles samfunnsoppdrag.
Hun la til at dette kan ha noe å gjøre med hvem som søker seg til farmasistudiet.
— Silvija holdt et fantastisk innlegg om de som sprenger grensene og som tør å utfordre og krysse fagfelt. Hvor er vi oppi dette? Hvem stryker på studiene? Er det de smarteste menneskelig, eller er det de dårligste faglig? Kanskje er det slik at opptakskravet til farmasistudiet er satt så konservativt? Jeg vil ha 16-åringer som vil bli politikere, journalister eller bilmekanikere. Tenk om de finner ut når de er 19 år gamle at farmasi og helse er tingen?
— Jeg er så enig i det du sier. En ting vi må gjøre er å være beredte på å ta dette ansvaret. Vi må stille opp på kveldstid, vi må være akuttfarmasøyten. Vi må være beredte på å jobbe i helger. Jeg hører jo noen rykter om at «fredag kveld passer meg dårlig». Det går ikke, la Høeg til.
Endringer i studieopplegget
Instituttleder på Farmasøytisk institutt ved Universitetet i Oslo, Henrik Schultz, kommenterte fra salen at det nettopp på grunn av det som ble påpekt i debatten ble valgt å endre på studieløpet for farmasøytene, slik at opptil halvannet år av det femårige studiet nå kan brukes til egen spesialisering.
— Så jeg kommer til å juble den dagen en av våre studenter vil spesialisere seg innen for eksempel juss.
— Jeg synes det er på høy tid og vel og bra med en endring i utdanningsløpet og perspektivet i farmasiutdanningen, og samhandlingen tror jeg er strålende. Men hva skjer etterpå? Det er faktisk sånn at fire femtedeler av farmasilivet ikke leves i utdanningsinstitusjonen, det leves hos oss etterpå. Denne debatten har jeg deltatt i
i over 25 år, og vi har akkurat den samme debatten i dag. Nå da dere, når det nå skjer en revolusjon som handler om nettverk, som er DNA-et i farmasien? Er det noe vi er gode på, så er det å skape nettverk og samhandle med fag, svarte Sunde.
Schultz la til at han også savnet politisk oppmerksomhet på området etterutdanning.
— For når vi først lager etter- og videreutdanning for farmasøyter og søker om penger til dette, så får vi nei!
Har store planer
Farmaceutenes daværende leder Tove Ytterbø fikk siste ordet i debatten, og redegjorde for at det gjøres mye for å utvikle farmasøytenes sterke faglige posisjon.
— Vi er i gang med strategitenkning i forhold til hva som skal være farmasøytens rolle. Vi har diskutert dette i kretser og møter, og også prosesser i forhold til nye farmasøytiske tjenester. Det er kjempespennende! Etter ønske fra medlemmene startet vi opp FEVU-systemet (Farmasøyters Etter- og Videreutdanning). Vi er ydmyke på at dette er på krabbestadiet, og i andre land har man opplegg for individuelle planer for etterutdanning, både i samarbeid med arbeidsgiver og med egne ambisjoner. Dit må vi komme! Vi jobber for sertifisering. Kanskje man skal kunne miste autorisasjonen et par år? Man må jobbe både med pisk og gulrot. Vi må hele tiden være bevisste på at vi også har et ansvar, og så skal selvfølgelig dette skje i et samspill med bransjen og profesjonen. Mine meddebattanter kommer med mange kloke forslag, så her må vi jobbe sammen for å stimulere utviklingen av farmasien og den individuelle farmasøyten!
(Publisert i NFT nr. 1/2017 side 26-27)