Ivrige oppstartsveiledere
Det er god samfunnsøkonomi å tilby en standardisert, farmasøytisk tjeneste til de som starter med forebyggende behandling med legemidler, mener prosjektdeltakerne ved Sykehusapoteket Lørenskog.
«Forprosjekt Oppstartsveiledning» trinn for trinn
- Reseptekspedisjon og inkludering/samtykke til tjenesten
- Første oppfølging etter 1–2 uker
- Andre oppfølging etter 3–5 uker
- Trinn 2 og 3 hadde fokus på å avdekke behov og grad av etterlevelse samt å gi råd om riktig legemiddelbruk, og ble gjennomført i apoteket eller over telefon.
Sykehusapoteket Lørenskog var et av de åtte apotekene som deltok i «Forprosjekt Oppstartsveiledning».
— Fokuset på blodfortynnende medisin var allerede stort på grunn av Nye Blodfortynnende 2013, og vi opplevde det som enkelt å rekruttere pasienter til forprosjektet, forteller Ingvild Grendstad, avdelingsleder ved Varesalg Privat.
Totalt har Hanne Haugum, provisorfarmasøyt ved samme avdeling, gjennomført oppstartsveiledning for åtte pasienter som skulle begynne med blodfortynnende medisin.
Behov for veiledning
Haugum erfarte at bivirkninger ga mest bekymringer blant pasientene som deltok.
— Mange var også bekymret for å glemme å ta medisinen eller eventuelle interaksjoner. Det var meningsfullt å diskutere blant annet bivirkninger og «huskestrategier» med pasientene – de trengte virkelig slik informasjon, og var svært takknemlige for råd, forteller hun.
Halvparten av samtalene ble gjennomført over telefon, den andre halvparten på informasjonsrommet i apoteket.
— Jeg merket stor forskjell på de to ulike måtene å gjennomføre samtalene på. Det er lettere å avdekke behov og gi veiledning når man sitter ansikt til ansikt, og det blir blant annet mye enklere å snakke om hjelpemidler som for eksempel dosett når det kan vises frem, sier Haugum.
Av praktiske grunner valgte likevel noen av pasientene å gjennomføre samtalene over telefon.
Fikk tillit
Hun opplever at hun både får brukt og vist farmasøytkompetansen på en god måte gjennom en slik tjeneste.
— Oppstartsveiledning er en flott anledning til å kunne gå mer i dybden med legemiddelinformasjon til en pasientgruppe som i liten grad merker at legemidlene virker, og som derfor ofte er umotiverte. Jeg fikk god kontakt med pasientene, og de viste meg stor tillit. Det var meningsfullt å kunne være til hjelp på denne måten, sier Haugum.
Hun understreker hvor viktig det er at samme farmasøyt gjennomfører begge oppfølgingssamtalene for å skape trygghet og sikre en effektiv gjennomføring.
God samfunnsøkonomi
Avdelingsleder Grendstad er stor tilhenger av å utvikle oppstartsveiledning som en standardisert farmasøytisk tjeneste.
— Å standardisere tjenesten er viktig for at kunder skal få den samme veiledningen uavhengig av hvilken farmasøyt eller apotekkjede de går til, påpeker hun.
Grendstad mener etablering av oppstartsveiledning som tjeneste er god samfunnsøkonomi, og hun både håper og tror at tjenesten blir offentlig finansiert når neste prosjektfase er ferdig.
Avdelingslederen ser frem til at sykehusapoteket skal delta videre i prosjektet, og påpeker hvor viktig det blir at farmasøyter oppdaterer seg like godt om blodtrykkssenkende legemidler som de nå har gjort på blodfortynnende.
— Fagkunnskapen må sitte godt for å kunne ha en god dialog, mener hun.
(Publisert i NFT nr. 10/2013 side 17.)