Lettere å få kliniske forsøk til Norge
Legemiddelverket sendte i slutten av mai ut et høringsnotat om gjennomføringen av en -EU-forordning om kliniske utprøvinger av legemidler til mennesker.
Inledningsvis understreker Legemiddelverket at det er en nedgang i kliniske legemiddelstudier i EØS.
«Det eksisterende regelverket for klinisk utprøving av legemidler er kritisert av både industri, forskere og pasienter som uforholdsmessig tyngende. Fra 2007 til 2011 falt antallet søknader om kliniske utprøvinger i EU med 25 prosent, og kostnadene for å kunne gjennomføre slike utprøvinger har økt vesentlig», står det skrevet i høringsnotat, som er sendt ut til alle parter som kan være berørt av forordningsendringene.
Skal bli mer attraktive
Et av hovedmålene med ny forordning skal være å gjøre EØS til et attraktivt område for å gjennomføre kliniske forsøk. EØS-komiteen vedtok i september 2015 å innlemme europaparlaments- og rådsforordning om klinisk utprøving av legemidler til mennesker i EØS-avtalen. Den nye forordningen skal erstatte tidligere direktiv, og vil etter all sannsynlighet bli gjeldende i EU- og EØS-landene i løpet av 2018.
Forordningen får ifølge høringsnotatet anvendelse på alle kliniske legemiddelutprøvinger. «Den får imidlertid ikke anvendelse på ikke-intervensjonsstudier, det vil si studier der den terapeutiske strategi for pasienten ikke fastsettes på forhånd i en prøvingsprotokoll, men følger alminnelig praksis, og beslutningen om å forskrive legemiddelet er klart atskilt fra beslutningen om å la pasienten delta i undersøkelsen», står det å lese.
Ordningen med at Legemiddelverket og regionalkomité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) godkjenner alle slike studier i Norge vil fortsatt bestå.
Det vil med den nye forordningen bli lettere for aktørene å sende inn søknader om fremtidige kliniske utprøvinger.
«Søker skal sende inn kun én søknad elektronisk via en EU-portal, og ikke sende søknad til hvert aktuelt medlemsland. Videre skal det, når en klinisk utprøving er søkt godkjent i flere land, utpekes et rapportørland som utreder søknaden på vegne av de øvrige landene (berørte land). Berørt land kan nekte å godkjenne studien, dersom man er uenig med rapportørlandet, eller dersom den nasjonale etiske komiteen har innvendinger mot godkjenning av studien.»
Lavere terskel
En ny type klinisk utprøving kalt «low-intervention clinical trial», vil også innføres. Denne ordningen skal være underlagt mindre omfattende krav enn andre legemiddelutprøvinger.
«Et av vilkårene for å omfattes av denne nye ordningen er at legemidlene som inngår i studien har MT. Dersom bruken av legemidlet ikke er i samsvar med MT, kan legemidlet likevel benyttes i en slik studie, dersom det foreligger publisert vitenskapelig dokumentasjon vedrørende legemidlets sikkerhet og effekt i et av medlemslandene», står det skrevet i notatet.
Forordningen stiller også krav til større åpenhet rundt kliniske utprøvinger. Det betyr blant annet at studier med negativt resultat skal offentliggjøres.
«Dette kan bidra til å unngå gjentakelse av allerede utførte kliniske legemiddelstudier. Offentlighet bidrar også til å gjøre pasienter oppmerksomme på studier som de eventuelt kan delta i», mener Legemiddelverket.
Av andre tiltak som følger med den nye forordningen kan det nevnes en egen EU-portal der søknader om kliniske utprøvinger, tilsynsrapporter og annen informasjon publiseres. Denne skal være åpen for alle EUs innbyggere.
Kan få flere søknader
Årlig behandles det ifølge Legemiddelverket rundt 120 søknader om kliniske legemiddelstudier i Norge. Gjennom et bedre tilrettelagt regelverk tror de at antallet søknader kan øke. Blant annet skal det fastsettes kortere frister på tilbakemeldingene på søknadene om godkjenning.
Endringene i regelverket vil også ha økonomiske konsekvenser. Legemiddelverket har beregnet merkostnader på tre millioner kroner i året for egen virksomhet. Dette er hovedsakelig grunnet behov for flere ansatte. En ny kommunikasjonsplattform mellom Legemiddelverket og REK er beregnet å koste 1,1 millioner kroner, mens norsk tilkobling til EU-portalen er beregnet å koste 1 million kroner i form av engangsutgifter. Annet gjennomføringsarbeid er anslått til 2 millioner kroner. Innføringen av ordningen er av REK vurdert å koste i alt 4,5 millioner kroner årlig til komitéarbeid, klagebehandling, sekretariat og administrasjon. Utgiftene vil bli dekket over Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.
Siden gjennomføring av forordningen i norsk rett har økonomiske konsekvenser, har regjeringen tatt forbehold om Stortingets samtykke ved å fremme et proposisjonsforslag. Proposisjonen ble godkjent i statsråd 5. februar 2016 og er nå til behandling i Stortinget.
Departementet ber berørte høringsinstanser gi tilbakemelding vedrørende eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser forordningen vil få for andre enn REK og Legemiddelverket. Høringsfristen er satt til 26. august.
(Publisert i NFT nr. 6/2016 side 16)