Ny plan gir endret struktur
Sveinung Stensland, Høyre-politiker, farmasøyt og stortingsrepresentant, varsler endringer for norske sykehusapotek som følge av den kommende nasjonale helse- og sykehusplanen.
Her kunne første penselstrøk av sykehusfarmasøyters redselsbilde være et faktum, men slik er det ikke. Stensland, som er medlem av helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, har siden hans inntreden i rikspolitikken forrige høst kjempet farmasøyters kamp, også de som holder hus på sykehusapotekene.
— Sykehusapotek er en liten del av de regionale helseforetakenes virksomhet. Som eksempel er det ansatt nesten 700 personer innen sykehusapotek i Helse Sør-Øst, mens det er ansatt 50 000 i konsernet. Da ville det være rart om man skulle legge opp planprosessen etter sykehusapotekene, og fra et farmasifaglig ståsted er det derfor viktig å være våken i prosessen, understreker Stensland.
Han trekker blant annet frem produksjonskompetanse og -muligheter som et sentralt område.
— Bare i Helse Sør-Østs Sykehusapotekene AS ble det tilberedt over
200 000 spesialenheter (TPN/cyto-statika og smertekassetter) i fjor. Sykehusapotekene er snart de eneste produksjonsmiljøene i Norge som kan tilby sterile legemidler, minner han om.
Helse- og sykehusplan
Så, hva skjer med helse- og sykehusplanen?
— Det er et godt spørsmål, og jeg vet ikke så mye som jeg samtidig har anledning til å si. En arbeidsgruppe er igangsatt i Helse- og omsorgsdepartementet, og denne arbeider med de overordnede strukturene i planen. Målet er en ny ordning og styringsform med klarere ansvarsforhold innen spesialisthelsetjenesten, og man ønsker å avvikle de regionale helseforetakene. Det vil igjen innebære en endring i eierstruktur for sykehusapotekene, slår Høyre-mannen fast.
Som tidligere regionleder i en av landets tre store apotekkjeder, har Stensland gjort seg sine tanker om organiseringen av sykehusapotekene.
— Per i dag er det 32 sykehusapotek i Norge som drives av fire selskap. Når man har innrettet seg slik, føler jeg meg forpliktet til å spørre om dette er hensiktsmessig, sier han.
Farmasøytløft
Stensland har klokkertro på landets farmasøytstand, noe han arbeider aktivt med å formidle videre.
— Jeg jobber mye med å se på hvordan farmasøytressursene kan benyttes bedre, og farmasøyters rolle i fremtidens sykehus. Etter at jeg kom til Stortinget, har jeg erfart at det er god dynamikk rundt legemiddelspørsmål, og da legemiddelinformasjon spesielt. Slik sett opplever jeg å snakke i medvind, noe som er overraskende – det er lett å få folk med på å prate om legemiddelpolitikk.
Samtidig opplever han å møte mange av de gamle utfordringene når det kommer til farmasøyters rolle.
— Synlighet er en gjenganger, og her savner jeg flere sterke stemmer i fagmiljøet. Synliggjøring og nyttegjøring av farmasøyters kompetanse står sentralt i mitt arbeid, og statssekretæren som har med legemiddelpolitikk å gjøre kommer faktisk hit til kontoret om en time – vi har god dialog, konstaterer Stensland.
— Dette er også avgjørende i arbeidet med nasjonal helse- og sykehusplan. Vi må sørge for å vise frem hva farmasøyter er gode for, og skaffe dette politisk oppmerksomhet, legger han til.
— Legemiddelberedskapen i Norge må sikres, både ved kriser og i en normalsituasjon.
Stensland er, i likhet med store deler av befolkningen, klar over at det er helt andre helsepolitiske spørsmål som har fått størst oppmerksomhet den seneste tiden.
— Men, «butikken» må passes fra dag til dag, så her er det ikke bare snakk om store prinsipielle spørsmål, sier han.
Mer enn logistikk
— Sykehusfarmasi er mer enn logistikk i grønne kasser. Det dreier seg like mye om å legge til rette for god farmakoterapi, å sørge for at pasientene forstår hvordan legemidlene skal brukes, og ikke minst at forskriver forstår hva som skal forskrives, mener Stensland.
Vi spør om hans politiske virke i så måte blir en form for voksenopplæring?
— Vel, sykehusapotek har surret og gått mens de har levert gode resultater. Da får man heller ingen oppmerksomhet. Dersom denne virksomheten er i ferd med å settes på spill, må man skape oppmerksomhet. Det innebærer også at de som jobber i systemet ikke må være så forbasket forsiktige.
Det gjelder altså å både passe og sikre «butikken» i sykehusapotekenes tilfelle, og Stensland mener dette må forankres i den kommende helse- og sykehusplanen.
— Da må det være underordnet hvordan sykehusapotekene organiseres. En av de store utfordringene sykehusapotek står overfor er hvordan de skal få betalt for jobben, når driften stort sett er basert på avansen fra salg av legemidler. Kan DRG-poeng for tjenestene man leverer være en løsning? spør han.
— Uansett må vi finne bedre løsninger for finansiering av farmasøytiske tjenester både i sykehusfarmasien og ordinære apotek, fortsetter Stensland.
Farmasøyten mener helt klart at forutsigbare rammevilkår for sykehusfarmasien er viktig.
— Uansett hva som skjer er jeg sikker på at farmasien vil få en mer fremtredende rolle i fremtidens helse-Norge, og å bidra til dette er viktig for meg som stortingsrepresentant, avslutter Sveinung Stensland, nesten.
— Skal vi lykkes, må vi ha både vilje og ambisjoner, skyter han inn på tampen, som en oppfordring til farmasøyter også utenfor Stortingets vegger.
(Publisert i NFT nr. 4/2014 side 29–30.)