Rydd-skapet-kampanje ga resultater
2 av 3 apotek som er spurt melder at flere enn vanlig leverte inn gamle medisiner etter at Rydd skapet-kampanjen ble lansert.
Det melder Apotekforeningen på sine sider.
Kampanjen #RyddSkapet var et samarbeid mellom interesseorganisasjonene Legemiddelindustrien, Apotekforeningen og Norsk Vann, samt Legemiddelverket. Målet var å få flere til å oppbevare legemidlene sine tryggere, samt å oppfordre folk til å levere inn gamle legemidler til sitt lokale apotek.
Ifølge foreningens undersøkelser oppga 93 prosent av de spurte apotekene at de deltok i kampanjen ved å henge opp plakater og ved å oppfordre kundene sine til å delta. 2 av 3 av de spurte apotekene informerte også om at flere enn vanlig leverte inn medisiner de ikke skulle bruke.
60 prosent av de som deltok i undersøkelsen, ga tilbakemelding om at kampanjen var positiv for apoteket.