Tallenes klare tale
Leder i Farmaceutene, Tove Ytterbø, forteller at foreningen reagerte umiddelbart på oppslaget i Aftenposten.
— Etter å ha lest saken i avisen sendte vi samme dag journalisten og redaksjonen en e-post, med masse dokumentasjon for å imøtegå den uheldige vinklingen og de udokumenterte påstandene om snoking i e-resept av apotekansatte.
Dokumentasjonen Ytterbø sikter til er tuftet på en masteroppgave av to studenter ved Universitetet i Agder – «En tverrsnittstudie av farmasøyters erfaring med informasjonskvaliteten på den elektroniske resepten».
— Oppgaven viser at 99 prosent av farmasøytene har opplevd at resepten ikke er tilgjengelig i Reseptformidleren. 58 prosent av farmasøytene oppgir at de opplever dette daglig. De viktigste årsakene er at resepten ikke er sendt, eller at pasienten har misoppfattet beskjeden om når resepten er tilgjengelig for henting. Det er store mangler ved systemet farmasøyter benytter for å dokumentere sine oppslag i Reseptformidleren, og da oppleves det som ekstra urettferdig å få et slikt oppslag, sier Ytterbø.
Lunken respons
I mellomtiden hadde trykksverten tørket hos Aftenposten, som ifølge Ytterbø ikke var videre interessert i å følge opp saken.
— Vi ble tilbudt å skrive et innlegg (se «NFF-lederen har ordet» i NFT nr. 3/2014), men heller ikke dette ble tatt inn i avisen da det ble levert. Vi bad også om et møte med Datatilsynet og Helsedirektoratet for å belyse saken.
Det har vært god kontakt med Apotekforeningen underveis, blant annet et møte hvor også representanter for driftskonsesjonærene og NFF-A var til stede.
— Målet var å orientere om resultatene fra tidligere nevnte undersøkelse, samt å få belyst forbedringer og mangler ved FarmaPro, og vi vil møtes igjen for å diskutere dette, forteller lederen.
Sammen med apotekkjedene, Apotekforeningen og Famasiforbundet ble Farmaceutene invitert på møte i Helsedirektoratet for å diskutere saken.
— Helsedirektoratet orienterte kort om avviket de hadde fått da Datatilsynet hadde gjennomført tilsyn. De beklaget vinklingen saken hadde fått, og de hadde også oversendt dokumentasjon til Aftenposten på at Helsedirektoratet ikke mistenkte noen form for snoking i e-resept.
Brev til besvær
For å lukke avviket hos Helsedirektoratet, hadde direktoratet og Datatilsynet blitt enige om at det skulle sendes ut brev til tusen innbyggere hvor de ble bedt om å gå inn på Mine resepter for å se etter tegn til snoking.
— Jeg har ennå ikke sett dette brevet selv, men er blitt informert fra flere hold om at det er klønete formulert. Flere av våre medlemmer forteller at kunder har blitt urolige og sinte etter å ha lest brevet, og at enkelte kunder har blitt redde for om det er de som har gjort noe galt.
Med avviket lukket er også medieinteressen over. Men, hvordan opplevde foreningen at Helsedirektoratet ble tatt med buksene nede, og at landets farmasøyter fikk skylden?
— Vel, det var derfor vi kastet oss rundt da saken ble kjent, og det viser oss verdien av å ha egne tall å komme med i slike sammenhenger.
Bør tenke nytt
Noe av løsningen for å bøte på den potensielt skremmende statistikken fra Reseptformidleren er altså å innføre tre nye kategorier for oppslag uten å utlevere vare. Ytterbø mener dette kanskje er i snaueste laget.
— Hvorfor er det ikke invitert med noen som har sitt daglige virke i apotek inn i e-helseprosjekter i Helsedirektoratet? Hadde apotekarbeidende farmasøyter vært med fra starten, ville man i det minste kommet nærmere hva som må til for å fjerne frykten for snoking. Den høye andelen oppslag skyldes hovedsakelig forespørsel fra kunde, eller at legen ikke har sendt resepten.
En enkel løsning er å kutte i servicenivået man per i dag har i apotek, ifølge lederen.
— Er det et slikt servicenivå vi vil ha? Skal vi slutte å slå opp på forespørsel fra kundene, og heller henvise dem til Mine resepter? spør hun.
Ytterbø viser videre til at Apokus har laget et godt e-læringskurs som tar for seg behandling av personopplysninger i apotek, og at Apotekforeningen i disse dager lanserer en egen kunderettet kampanje som tar for seg dette. Hva har så Farmaceutene lært av opplevelsen?
— Vel, at media er mer interessert i oppsiktsvekkende oppslag enn fakta i visse tilfeller, og hvor verdifullt det er å sitte med egne tall i en slik situasjon, så takk til alle farmasøyter som tok seg tid i en travel hverdag til å svare på denne undersøkelsen, sier Tove Ytterbø.
(Publisert i NFT nr. 4/2014 side 9.)