Great Place to Work

• Internasjonal forskningsinstitusjon som jobber for å utvikle, bevare og anerkjenne organisasjonskulturer som betegnes av en høy grad av tillit.

• Samler kontinuerlig innsikt fra organisasjoner fra alle bransjer og sektorer.

• Publiserer årlig listen over ­Norges beste arbeidsplasser med fire ­kate­gorier; 20–49 ansatte, 50–199 ansatte, 200–499 ansatte og 500+ ansatte.

• Bedrifter må få Great Place to Work-sertifiseringen før de kvalifiserer til konkurranse.

• I kjernen av arbeidet ligger Trust Model, som er basert på 30 år med forskning og data fra med­arbeidundersøkelsen Trust Index.

Kilde: Great Place to Work

Abbvie

• Et forskningsdrevet biofarma­søytisk selskap.

• Selskapet ble etablert i 2013 da de ble skilt ut fra det farmasøytiske selskapet Abbott, som ble grunnlagt i 1888.

• Har 29 000 medarbeidere i over 75 land.

• AbbVies kontor i Norge har 70 medarbeidere.

• Forsker på og utvikler legemidler innen områder som immunologi, onkologi, virologi og nevrologi.

• 30 millioner pasienter i mer enn 170 land blir behandlet med AbbVies legemidler årlig.

• Selskapet har 22 forsknings- og produksjonsanlegg i verden.

• 1,37 millioner pasienter deltar i AbbVies pasientstøtteprogram over hele verden.

• Selskapet hadde en nettoinntekt på 25,6 milliarder dollar i 2016.

• Samarbeider med flere ulike organisasjoner, bedrifter, universiteter.
Har ­produksjonsavtale i Norge med Curida og Fresenius Kabi.

Kilde: AbbVie

Legemiddelfirmaet AbbVie har nok en gang gått til topps på arbeidslivskåringen Great Place to Work i Norge. Klare, langsiktige planer og frihet under ansvar er sentralt, mener daglig leder.
 

— Dette har mye å si for motivasjonen og arbeidsgleden til de ansatte. Men det viktigste for oss er ikke å bli nummer én. Det viktigste er å ha en god organisasjonskultur og jobbe med det systematisk. Kulturen er jo folkene, og derfor har det vært viktig å jobbe med dette over lang tid. Dette skal være mer enn bare en jobb, sier daglig leder i AbbVie, farmasøyt Lena Nymo Helli.

Lederutvikling og oppfølging av nyansatte

Under 2018-kåringen til Great Place to Work ble AbbVie kåret til den beste blant bedriftene med mellom 50 og 199 ansatte. Denne kåringen har legemiddelselskapet ligget i toppen av en rekke ganger de siste ti årene, og i år gikk de helt til topps. De vant også konkurransen i 2014 og 2017.

I rapporten fra Great Place to Work trekkes blant annet AbbVies «Lederforum» frem.

Abbvie Great Place To Work prisutdeling
Fornøyd vinner: Daglig leder i Abbvie, Lena Nymo Helli (nr. to fra høyre), mottar prisen for Norges beste arbeidsplass (50–199 ansatte) under prisutdelingen til Great Place to Work. Foto: Great Place to Work

«Alle ledere med personalansvar blir invitert. Målet er å ha et sted hvor man kan diskutere utfordringer i forhold til det å lede mennesker, samt å skape en felles ledelses­kultur i bedriften.»

Samtidig roses bedriften for at nyansatte får svært god oppfølging i legemiddelfirmaet.

«I AbbVie lager den nærmeste lederen, i tett samarbeid med HR, et praktisk ­program for den første dagen hvor ­nyansatte blir kjent med de funksjonene og prosessene som er viktigst for å komme seg raskt i gang med jobben. I tillegg samles hele ­firmaet i fellesområdet til kake, blomster og ­velkomsttale for den nyansatte.»

Bedriften gjennomfører også et todagers introduksjonsprogram hvor den nyansatte får en introduksjon til alle avdelingene.

«Deretter lager leder et spesifikt jobb­opplæringsprogram til den nyansatte, der man avhengig av jobbinnhold skreddersyr et opplæringsløp, og sikrer at man får god og grundig opplæring uavhengig av hvilken avdeling man skal jobbe i. Alle nyansatte får tildelt en buddy som de kan søke råd og hjelp hos den første tiden i selskapet», står det skrevet i rapporten.

— De som har det bra, yter mer

— Hele 97 prosent sier de gleder seg til å gå på jobb hver dag og at dette er mer enn bare en jobb. Dette er et resultat av systematisk jobbing med og prioritering av organisasjonskultur over flere år. Basert på resultatene fra undersøkelsene, har vi lagd konkrete oppfølgingsplaner basert på hva vi er gode på og hva vi må bli bedre på. Så for meg var det viktig å videreføre det arbeidet. Jeg tror at når folk har det bra på jobben, og ser en større mening med det de jobber med, så vil de også yte mer, og det er bra for forretningen, understreker Helli, som tok over som ny daglig leder i AbbVie Norge i fjor høst.

Hun forteller at det har vært viktig å sette en klar retning for selskapet etter at hun tok over styringen av den Fornebu-baserte bedriften.

— Det er viktig å ikke tenke kun ­kortsiktig. Vi har utarbeidet en ny norsk visjon, i ­tillegg til vår internasjonale. Den sier noe om hvor vi er på vei de neste årene, og vi har også laget et definert navn på alle årene ­fremover. Dette for å ha et langtidsperspektiv, være transparente og øke tilliten som allerede er høy mellom medarbeidere og ledere. Den økte faktisk i undersøkelsen fra året før.

— En farmasøyt kan gå inn i alle roller

— Hvordan vil du beskrive hvordan det er å jobbe som farmasøyt i AbbVie?

— Mitt utgangspunkt er at en farmasøyt kan gå inn i alle roller og alle avdelinger her i AbbVie: Farmasøyter kan jobbe i ­medisinsk avdeling, de kan jobbe med salg og ­markedsføring, markedstilgang, jobbe opp mot pasientforeninger, og de kan jobbe med finans om de er interessert i å utvikle seg i den retningen. Alle muligheter er åpne. Farmasøyter har den fagbakgrunnen og forståelsen for hva vi driver med, nemlig å forske frem, utvikle og skape nye medisiner til de som trenger det. Men det viktigste vil uansett være at man har riktig holdning og innstilling til å lære seg nye ting. Med en utdanning har man en plattform som man kan gå i mange forskjellige retninger fra.

Også for Helli er farmasibak­grunnen ­nyttig å ha i jobben som daglig leder.

— Som daglig leder må jeg kunne mye om produktene og legemidlene våre, og jeg må skjønne hva som ­kommer i ­pipeline. I løpet av de siste årene har også ­legemidlene blitt mer og mer ­kompliserte, med nye ­teknologier, ­teknikker og ­persontilpasset medisin. Da er det ­lettere å følge denne utviklingen med en slik faglig bakgrunn. Samtidig må man utvikle seg i forhold til ­business- og finanssiden av en slik jobb, så jeg har tatt tilleggs­utdanning på BI innen økonomi og Executive Management-program.

— Nye og innovative legemidler

— Hvilke spennende prosjekter jobber AbbVie med i disse dager?

— AbbVie er et biofarmasøytisk ­legemiddelfirma, og jobber kun med nye og innovative legemidler. Vi jobber med hele verdikjeden, helt fra forskning og utvikling til å få brakt legemidlene ut til pasienter som kan få nytte av det. Våre hoved­terapi­områder er innenfor ­immunologi, altså ­autoimmune sykdommer. Det ­gjelder ­spesielt leddgikt, psoriasis og Crohns ­sykdom. Vi er også relativt nye innenfor onkologi, men det er et område vi ­satser mye på for tiden, blant annet med ­behandlinger innen blod- og ­lungekreft. Arbeid med andre krefttyper vil også komme. Vi ­arbeider også med ­virologi og sykdommer som hepatitt C og hiv, og ­nevrologi, som er veldig spennende. Vi er jo ikke det eneste firmaet som prøver å løse den store ­Alzheimer-gåten, men vi er veldig opptatte av å forske på og løse det som blir ­fremtidens store helseutfordringer. Derfor er vi også svært engasjert i ­arbeidet med å bygge helseindustri i Norge, og legge til rette for at ny innovasjon kan bli tatt raskt i bruk også her.

(Publisert i NFT nr. 6/2018 side 9-10)