Apotek 1 i ny drakt
Torsdag 28. september ble det nye apotekkonseptet til Apotek 1 på Vestby Storsenter avduket. Kjeden satser nå på et større faglig fokus.
Norges største apotekkjede har hatt flere konseptvarianter i løpet av sine 24 år. Apotek 1 Vestby Storsenter er nå først ute med den sjette utgaven av apotekkonseptet. Ifølge kjeden er det gått med to år til forarbeid, utvikling samt design.
— Aldri før har vi jobbet så grundig med et kjedekonsept, og involvert flere instanser for å lytte til alle behov. Vi håper kundene vil like det nye uttrykket, som sannsynlig vil bli slik vi bygger de nye apotekene i årene som kommer, uttaler Mette Yttervik, kommersiell direktør i Apotek 1, i en pressemelding.
Digitalt løft
Torsdag i forrige uke ble det nye apotekkonseptet til Apotek 1 åpnet med brask og bram på Vestby Storsenter. Med et større faglig fokus skal det bli både mer kundevennlig og oversiktlig for både kunder og ansatte, lover kjeden.
— Profileringen får frem at dette virkelig er stedet hvor du får god helsehjelp, sier apoteker Alireza Sesoltani ved Apotek 1 Vestby Storsenter.
Ved inngangspartiet ønskes nå kundene velkommen med en digital skjerm med oversikt over åpningstider og en oversikt over hvilke helsetjenester som tilbys. Apoteket har fått et digitalt løft med digitale skjermer og hylleskjermer. I tillegg er alle prisetiketter blitt digitale.
— Dette er gledelig. Det gjør at prisene alltid er oppdaterte og synlige, og fører til mindre manuell jobb for oss, konstaterer apotekeren.
Enklere å navigere
Bærekraft, arbeidsmiljø og økt tilgjengelighet har vært viktige i det nye konseptet, som er utviklet for å ha en lengre levetid og gi et mindre økologisk fotavtrykk, opplyses det i Apotek 1s pressemelding.
— Vi har fått mykere og mer lydabsorberende gulv med taktil merking for svaksynte. Kølappmaskinen har blitt mer synlig, og de ulike sonene for helseprodukter og velværeprodukter er merket med hver sine farger. Vi har også fått gode ergonomiske arbeidssituasjoner, forteller Øyvind Rydland, leder for Space management og konsept i Apotek 1.
Han legger til at apoteket er blitt enklere å navigere seg rundt i.
— Vi får mindre plakater og en større helhet når det gjelder hyller, kampanjebord og lignende. Det blir bedre for både kundene og ansatte, påpeker Rydland.