Selvmedisinering med reseptfrie legemidler – fokus på LUA-ordningen
Bacheloroppgave
Tittel
Selvmedisinering med reseptfrie legemidler – fokus på LUA-ordningen
Veileder
Tonje Krogstad, førsteamanuensis, Farmasi, Fakultet for helsevitenskap, Oslomet – storbyuniversitetet.
Sted og tidspunkt for eksamen
Oslomet – storbyuniversitetet, vår 2019
Hovedbudskap
Folk velger å handle reseptfrie legemidler ut fra tilgjengelighet, muligheten for informasjon og pris.
Apotek er det mest foretrukne utsalgsstedet.
Det er noe varierende kunnskap om reseptfrie legemidler.
Bakgrunn og hensikt
Bruken av reseptfrie legemidler øker i omfang (1).
Den 1. november 2003 trådte LUA-ordningen i kraft. Hensikten var å sikre bedre tilgjengelighet og gi priskonkurranse mellom apotek og andre utsalgssteder.
Hensikten med denne studien var å undersøke befolkningens kunnskapsnivå og holdninger til reseptfrie legemidler som selges i LUA-ordningen, samt hvor folk kjøper disse og årsaken til dette.
Materiale og metode
Undersøkelsen ble utformet og analysert i SurveyXact, delt via lenke på Facebook og utdelt som QR-kode i Oslo.
Resultater
Totalt 545 besvarte undersøkelsen, hvorav 415 ikke-helsepersonell som resultatene er basert på.
De fleste foretrekker å handle på apotek (63 %). Tilgjengelighet (60 %), mulighet for informasjon (32 %) og pris (31 %) er viktigst. De over 50 år svarte at de oftest handler reseptfrie legemidler på apotek (72 %), etterfulgt av 20–39 år (62 %). De under 20 år handler minst på apotek (52 %), selv om det er denne aldersgruppen som vurderte mulighet for informasjon som viktigst.
Det var kun 27 % som var enige i at de har behov for informasjon, mens 45 % var uenige i dette. Det var ingen signifikant forskjell mellom kvinner og menns vurdering av sitt informasjonsbehov. De over 50 år så ut til å ha økt informasjonsbehov. Respondentene søkte informasjon i stor grad på apotek, pakningsvedlegg eller søkemotoren Google. De under 20 år og over 50 år var de som i høyest grad svarte at de benytter apotek til informasjon.
Kunnskapsnivået var varierende. 73 % visste at paracetamol er førstevalg som smertestillende, og at det ikke alltid er nødvendig å behandle feber med febernedsettende (89 %). Nesten halvparten trodde at man må bruke høyere dose av smertestillende hvis regelmessig bruk. Kunnskapsnivået angående forsiktighet ved bruk av ibuprofen varierte. 92 % visste at man kan bli avhengig av nesespray.
Det var ingen statistisk signifikant forskjell mellom kjønn og kunnskapsnivå.
Diskusjon
Respondentene vurderte sitt eget informasjonsbehov som lavere enn det kunnskapen deres tilsa. De hadde selv en oppfatning av hvordan de reseptfrie legemidlene skulle brukes, og mange brukte derfor ikke andre sikre informasjonskilder aktivt. Jo høyere selvvurdert informasjonsbehov, desto flere handlet på apotek. For disse var muligheten for å få veiledning en av de viktigste faktorene til valg av utsalgssted. Dette stemmer overens med funnene til Grbic om at 8 av 10 opplevde den uoppfordrete informasjonen de fikk på apoteket som nyttig (2).
Selv om muligheten for informasjon var minst viktig for de med lavt selvvurdert informasjonsbehov, var apotek fortsatt den viktigste informasjonskilden når denne gruppen først lurte på noe. Derimot var tilgjengelighet og pris viktigst når de valgte utsalgssted. Denne gruppen handlet like ofte i matbutikk som på apotek, noe som kan tyde på at det er likegyldig for dem om de mottar informasjon eller ikke. Det er derfor viktig at apotekpersonalet er seg sitt ansvar bevisst ved å opprettholde god og tilpasset veiledning. En studie fra Sverige viste at tilgjengelighet og åpningstider var de viktigste faktorene for valg av utsalgssted, mens muligheten for informasjon var av mindre betydning (3).
En svakhet ved metoden kan være noe skjev fordeling i representasjon mellom de ulike aldersgruppene, og at respondentene kan ha blitt påvirket til å svare til fordel for apotek på grunn av at undersøkelsen ble utført av farmasistudenter.
Konklusjon
Studien viser at folk velger å handle reseptfrie legemidler ut fra tilgjengelighet, muligheten for informasjon og pris. Apotek var det mest foretrukne utsalgsstedet, og det er noe varierende kunnskaper om reseptfrie legemidler i befolkningen. Apotek har en viktig rolle i å veilede i riktig bruk av reseptfrie legemidler.
Referanser
- Reseptfrie legemiddel selt i både daglegvare og apotek i 2019. Oslo: Folkehelseinstituttet, 2020. (Lest 11. februar 2021). Tilgjengelig fra: www.fhi.no/hn/legemiddelbruk/omsetning-utenom-apotek/Reseptfrie-legemiddel-selt-i-baade-daglegvare-og-apotek-i-2019.
- Grbic B. Informasjon om reseptfrie legemidler på et norsk apotek – hva ønsker brukerne? Masteroppgave. Oslo: Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo, 2016. (Lest 26. mai 2019). Tilgjengelig fra: www.duo.uio.no/handle/10852/54107?show=full.
- Håkonsen H, Sundell KA, Martinsson J et al. Consumer preferences for over-the-counter drugs retailers in the reregulated Swedish pharmacy market. Health Policy 2016; 120: 327–33.
(Publisert i NFT nr. 3/2021 side 28)