Utarbeidelse av en kvalitetsplan ved Anestesiservice bruk av fortrykte etiketter med bruksanvisning
Terje Anderssen og Asbjørn Nordal
Anestesisykepleier Terje Anderssen og sykehusfarmasøyt Asbjørn Nordal (til h.). Foto: Trond Klevjer
Tekst: Asbjørn Nordal, cand.pharm.,
Sykehusapoteket ved Rikshospitalet
Innledning
På Rikshospitalet HF og på andre sykehus er det skrevet nøyaktige prosedyrer som beskriver med hvilke rutiner legen skal delegere oppgaver innen legemiddelhåndtering til sykepleier: Legen ordinerer skriftlig i skjematisk oppbygd kurveark, og sykepleier tilbereder, kontrollerer, administrerer og dokumenterer legemidlets bruk i samme skjema. Fordeling av ansvar og tilhørende oppgaver i form av prosedyrebeskrivelser er laget for denne situasjonen på tradisjonelle sengeposter.
Figur 1. Prosesskart (flytskjema).
Problemstilling
Som tilsynsfarmasøyt kommer man så over enheter hvor sykehusets rutiner ikke passer inn, f.eks. ved at legen ordinerer muntlig (eksempelvis poliklinikk) eller ved at legen ordinerer ved å henvise til prosedyrer, samt at pålagte krav om dobbelkontroll ikke lar seg gjennomføre. Det siste er tilfellet ved Anestesiservice som betjener operasjonsstuene. Når spesifikt angitte krav ikke kan følges direkte, er det spesielt viktig å dokumentere hvordan håndtering, og dermed pasientbehandling, utføres forsvarlig på en annen måte, og samtidig må det dokumenteres at formelle krav følges. Målet for mitt arbeid ble da å foreslå en samling av nye og eksisterende dokumenter, kurveark, fortrykte etiketter osv. i et system for kvalitetsstyring som kan dokumentere tilstrekkelig gode rutiner med hensyn til forsvarlighet og som derfor kan tilfredsstille myndighetskrav. Summen av dette har jeg kalt en Kvalitetsplan etter definisjon i ISO-standard (Norsk Standard-EN ISO 9000:2000): dokument som fastsetter hvilke prosedyrer og tilhørende ressurser som skal anvendes av hvem og når i et spesielt prosjekt, produkt eller prosess.
Figur 2. Fortrykt etikett med bruksanvisning.
Kvalitetsplan
Ethvert arbeid av denne type bør starte med å beskrive dagens arbeidsprosess og/eller ønsket arbeidsprosess, gjerne i form av et prosesskart (flytskjema), se figur 1 («Håndtering av legemidler ved anestesi-planlagte operasjoner»). Legen starter prosessen planlagt anestesi/operasjon ved å fylle ut på et kurveark, ikke med legemiddelnavn, men med ønsket anestesiform, og hver anestesiform har en unik tilhørende prosedyre. Hver prosedyre har en standardisert oppbygd beskrivelse av de legemidler og standard styrke som skal brukes.
Et kjennetegn ved håndtering og bruk avlegemidler ved Anestesiservice er at det brukes a): et utvalg av standardblandinger (fortynninger). Den største nyvinningen i arbeidet med å bygge opp kvalitetsplanen har vært å lage bruksanvisning for hver av disse standardblandingene, og dette er laget på etikettform, dvs. som fortrykt etikett med bruksanvisning for fortynningen (eksempelvis alprostadil), se figur 2. Hver morgen gjøres det også i stand bokser/esker bestående av b): flere enkelt-legemidler som skal brukes uten fortynning, ved behov for «øyeblikkelig hjelp». Når legemidlet gjøres i stand uten fortynning, merkes sprøytene med kommersielt tilgjengelige sprøyteetiketter med bare virkestoffnavn og styrke (som på registrert preparat), og for boksene er det laget samleetiketter med bruksanvisning som har de opplysninger som kvalitetssystemet krever, se figur 3 (eksempelvis «Ø. Hj. Legemidler til HLK»). Alle legemidler som står oppført i prosedyre, skal ha tilhørende fortrykt etikett med bruksanvisning; enten som standard blanding eller via samleetikett. Som tilsynsfarmasøyt har jeg bidratt ved å sette opp mal (standard) for hvordan etiketter og alle andre dokumenter skal bygges opp for å relateres til hverandre. Så er det en anestesisykepleier med datainteresse (se bildet) som har laget alle etiketter etter mal, og en annen anestesisykepleier som har satt opp prosedyrene etter ønsket mal.
Ut fra ønsket produkt og hvilke kritiske aktiviteter som inngår i prosessen, ble det fastsatt kvalitetsmål: Tilberedning og administrering av alle legemiddeldoser for planlagte operasjoner skal utføres i henhold til (les: med kontroll mot) enhetens kvalitetsdokumenter og slik at gjeldende krav til forsvarlighet blir ivaretatt. (Andre legemidler, som i praksis blir ordinert muntlig av lege, må kontrolleres av lege før administrering.) I praksis skal hvert ledd i prosesskjeden ha et dokument som har kontrollreferanse til leddet foran i kjeden, helt tilbake til legens ordinasjon. Konkret prosessmål ble etter dette følgende: Alle doser som ordineres skriftlig etter prosedyre, skal ha en tilsvarende etikett med skriftlig bruksanvisning for hver blanding som støtte for en forsvarlig egenkontroll.
Figur 3. Samleetikett med bruksanvisning.
Dokumenter
For å dokumentere systemet i praktisk bruk ble det i samarbeid med helsepersonellet laget en prosedyre for håndtering på anestesi, det vil si hvilke rutiner som skal benyttes for å oppnå enhetens kvalitetsmål. Prosedyren har som vedlegg prosesskartet og en etikettmal (generell bruksanvisning) som definerer hvordan etiketter med bruksanvisning skal forstås. For eksempel angis både «virkestoffnavn» og «preparatnavn» i samme bruksanvisning fordi sykepleier må plukke «preparatnavn» i hyllen, mens «virkestoffnavn» er logget inn i sprøytepumpen som er endepunktet foran pasienten. Bruksanvisningen er f.eks. skrevet på en dertil egnet måte når tørrstoff skal løses opp før fortynning eller ved fortynning over flere ledd (eksempelvis alprostadil).
Prosedyrer finnes på hvert forberedelsesrom i elektronisk form, men også ipapirform i egen perm. Etiketter tas ut fra Elektronisk Kvalitetssystem (EK), og foreløpig tas det ut 16 etiketter om gangen per ark/utskrift slik at det nesten alltid finnes etiketter i papirformat.
Evaluering
På sykehus kreves det i normalsituasjonen at lege ordinerer entydig og presist preparatnavn, enhet, dose og administrasjonsform, og dessuten at sykepleier gjennomfører dobbelkontroll ved tilberedning og eventuell administrering av doser til intravenøst bruk. Kvalitetsplanen gir skriftlig dokumentasjon for legens ordinasjon der legen ikke ordinerer enkeltlegemidler, men systemet etterlater ingen dokumentasjon eller registrering som viser at hver enkelt tilberedning tilfredsstiller krav. Fortsatt utfører ikke sykepleierne dobbelkontroll, men kvalitetsplanen gir bruksanvisning og merking for god egenkontroll ved tilberedning av enkeltdoser. Helsepersonellet er blitt mer bevisste på egne rutiner, og velger i definerte situasjoner å ta vare på brukte hetteglass/ampuller for eventuell etter-/dobbelkontroll.
Konklusjon
Bruk av potente legemidler som induserer smertefrihet, muskelavslapning, generell anestesi mv. er underlagt strenge krav til spesialkompetanse, men betegnende nok har det vært svake formelle krav til ordinasjon og tilberedning. Fortsatt er det slik at en feil ved tilberedning ikke vil bli oppdaget før legemidlet er gått inn i pasienten, og prosessen er som sådan heller ikke validert. Alt dette er imidlertid ingen unnskyldning for at vi skal unnlate å starte med en forbedringsprosess, tvert imot. Alle dokumenter som er skrevet med kursiv i denne artikkelen, er på Rikshospitalet nå styrte dokumenter i det elektroniske kvalitetssystem. Med innføring av elektronisk pasientjournal ser vi muligheten til å lage fortrykte etiketter med strekkode på rull, det vil si direkte kobling mellom ordinasjon og tilberedning til den enkelte pasient. Vi er ikke perfekte, men vi er inne i en kontinuerlig forbedringsprosess.
(Publisert i NFT, nr. 2/2009 side 24–26.)