Kvalitet – på nye måter?
Hovedbudskap
- Kvalitet måles gjennom indikatorer for strukturer, prosesser og resultater.
- Utviklingen går i retning av økt vektlegging av resultatbaserte mål og finansiering knyttet til resultater.
- Vektlegging av resultater, snarere enn hvem som gjør hva eller hvordan, vil sannsynligvis bidra til innovasjon og endret oppgavefordeling i helsetjenesten.
Jan Frich (f. 1970) er nevrolog og dr.med. med mastergrad i helseadministrasjon. Han jobber som professor ved Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo.
Bakgrunn/hensikt
Tradisjonelt har man målt kvalitet og utviklet kvalitetsindikatorer for strukturer, prosesser og resultater. Hvilke begreper om kvalitet og utviklingstrekk ventes å prege helsevesenet de nærmeste årene?
Materiale og metode
Presentasjonen er basert på gjennomgang av litteratur om kvalitet, helsesystemer og observasjoner i forbindelse med et år (2013–2014) som Harkness fellow in health care policy and practice, The Commonwealth Fund, i USA.
Resultater og diskusjon
Med hensyn til resultater kan kvalitet i prinsippet vurderes langs tre dimensjoner: individers og befolkningens helsetilstand, brukernes erfaringer og tilfredshet med helsetjenesten og ressursbruk (1). Man kan i tillegg ha politiske mål, som at tjenestene skal være tilgjengelige og rettferdig fordelt, slik det fremgår av den norske kvalitetsstrategien (2).
De siste tiår har oppmerksomheten i stor grad vært rettet mot prosesser; aktivitet er blitt oppfattet som «produksjon» og «resultat». DRG-systemet (diagnoserelaterte grupper) og takstsystemer er innrettet for å honorere det som gjøres og ikke hva aktiviteten
resulterer i. Slike finansieringsmodeller kalles aktivitetsbasert finansiering (ABF). I Norge er det også blitt vanlig å bruke begrepet innsatsstyrt finansiering (ISF). I mange helsesystem dreier oppmerksomheten seg i økende grad mot resultatbaserte mål og utvikling av finansieringsordninger knyttet til måloppnåelse. Den norske ordningen med kvalitetsbasert finansiering (KBF) innebærer at deler av finansieringen er knyttet til måloppnåelse innen 32 prosess- og resultatindikatorer. Slik resultatbasert finansiering (RBF) innebærer at man får betalt helt eller delvis for faktisk oppnådde resultater. I den norske modellen er RBF-andelen relativt liten.
Internasjonalt snakkes det nå om en «post fee-for-service»-æra, hvilket innebærer at ABF-ordninger utsettes for økende press, med beskyldninger om at modellene hemmer nytenkning og stimulerer til aktivitet som kanskje ikke har verdi for pasientene. Det er lansert to nye RBF-modeller. I kontraktbaserte RBF-modeller, kalt «accountable care organisations», kontraktsfestes spesifikke resultatkrav til finansielle incentiv for en tidsperiode for en nærmere bestemt populasjon (3). Innen verdibaserte helsetjenester, kalt «value-based health care», gjelder RBF-modellene for bestemte pasient- og behandlingsforløp (4). Slike modeller vil gjerne ha en ramme og en RBF-andel Modellene dreier oppmerksomheten mot aktivitet og behandling som er assosiert med ønskede resultater. Slike modeller kan føre til en økt interesse for forebyggende helsearbeid, måling av resultater og vektlegging av faglig ledelse. Det blir viktigere hva som gjøres enn hvem som gjør det, og modellene stimulerer ny oppgavefordeling. Kritisk vurdering av nytten av ulike legemidler inngår i dette bildet (5).
I USA finner det sted en omfattende reorganisering av helsesektoren, med fusjoner og etablering av større og integrerte helsesystem som har kapasitet til å ivareta et populasjonsansvar og hele behandlingsforløp på tvers av nivå. Økt digitalisering og digital samhandling og tjenesteyting er en del av bildet. Flere av de store helsesystemene signaliserer globale ambisjoner. Det integrerte systemet Kaiser Permanente (KP) som er kjent for sin virksomhetspyramide hvor befolkningsrettede helsetiltak og forebygging er grunnleggende, dernest støttet egenomsorg, og på de to neste nivåene finner vi standardiserte program og individualisert behandling. KP søker i størst mulig grad å dreie aktiviteten mot de lavere nivåene i pyramiden.
Konklusjon
RBF-modeller som vektlegger resultater, snarere enn hvem som gjør hva eller hvordan noe gjøres, kan føre til tjenesteutvikling, innovasjon og bedre resultater. Det er behov for økt kunnskap om effekten av slike modeller.
Referanser
1. Berwick DM, Nolan TW, Whittington J. The triple aim: care, health and cost. Health Aff 2008; 27: 759–69.
2. .... Og bedre skal det bli! Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten 2005–2015. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet, 2005.
3. Fisher ES, Staiger DO, Bynum JP et al. Creating accountable care organizations: the extended hospital medical staff. Health Aff 2007; 26: w44–57.
4. Porter ME. A strategy for health care reform – toward a value-based system. N Engl J Med 2009; 361: 109–12.
5. Morden NE, Schwartz LM, Fisher ES et al. Accountable prescribing. N Engl J Med 2013; 369: 299–302.
(Publisert i NFT nr. 3/2017 side 24)