Tekst: Torunn Gudmestad, provisorfarmasøyt, Apotek 1 Heilo

Du har ansvaret

Alle har vi et ansvar for å gi vår egen hverdag mening, noe som også gjelder for arbeidsdagen. Man kan sitte med hendene i fanget i resepturen og synes at det er kjedelig å jobbe på apotek, eller man kan selv gjøre hverdagen spennende ved å gripe de muligheter man får. 

Apotekene er et gratis lavterskel­tilbud hvor hvem som helst kan komme innom for å søke lege­middel­informasjon og helsehjelp, og som helsepersonell har vi også en ­informasjonsplikt, noe som gir oss et stort ansvar. Det er på apotekene vi møter kundene der de er, legemiddelrelaterte problem avdekkes, både eksisterende og potensielle, og dette er igjen med på å understreke ­viktigheten av jobben vi gjør. ­Arbeidet som utføres daglig på apotekene gjør en forskjell, både for kundene og samfunnet. 

Vær nysgjerrig

Som nyutdannet farmasøyt synes jeg det var utfordrende med kundesituasjoner. Det å stille de rette ­spørsmålene, ­tilpasse ­informasjon til den enkelte kunde og avdekke behov var en ­utfordring. En av de viktigste tingene jeg fikk erfare i praksis var at det man lærer på skolen og leser i ­litteraturen ikke nødvendigvis er ­«fasiten» på jobb, men nøkkelen ligger mer i å lytte til ­kundene. Være nys­gjerrig og ydmyk. Det nytter ikke å fortelle om fancy ­virkningsmekanismer og ­molekylstrukturer til kunder som bare lurer på om de trenger Paracet eller Ibux for hodepinen sin.

En av de kundemøtene jeg ­husker best var en gravid kvinne med migrene, som hadde blitt fratatt alle ­legemidler. Intense ­migreneanfall med lang ­varighet og invalidiserende ­smerter som hemmet henne svært mye i hverdagen ble resultatet, og Imigran tabletter var det hun fikk. På apoteket ble det ­avdekket at hun kastet opp tablettene, og en løsning var å ta opp med legen muligheten for å kanskje få andre formuleringer som nesespray eller stikkpiller. Noen dager senere kom kvinnen tilbake til apoteket for å fortelle at nesespray hadde god effekt på migreneanfallene, og at hverdagen hennes nå var mye bedre. Det er slike kundemøter som virkelig beviser at apotekene gjør en forskjell, og man blir stolt av jobben man utfører. 

Tenk alternativt

Det finnes også andre muligheter for ­spennende utfordringer. Jeg holdt for ­eksempel en skolepresentasjon om farmasi for VG2 på ­Bergeland ­videre­gående skole i Stavanger nå i november, og skal ­tilbake igjen i desember og holde den samme ­presentasjonen for apotektekniker­linjen.

 Apotek 1 Heilo, hvor jeg jobber, er et apotek med mye veterinær­medisin. Siden vi ikke lærte så mye om ­veterinærmedisin på studiet, spurte jeg en lokal veterinær om han ville ha et kurs med meg. Muligheter finnes ­overalt, vi må bare ta tak i dem.

Det er på apotekene man møter ­kundene ansikt til ansikt; fra barn til eldre, gravide og ammende, fra ­kreft­sykdom til fotsopp. Hvert ­kundemøte er ­en anledning til å gjøre en ­forskjell. Just do it!

(Publisert i NFT nr. 12/2014 side 24.)