LOP – Legemiddel og pasientsikkerhet
Tekst: Anne-Elise Monclair, assisterende prosjektleder /
fagansvarlig for LOP-prosjektet
I etterkant av at rapporten «To err i human – building a safer health system» (1) kom ut i USA i 2000, har helsepersonell, pasienter, media og myndigheter i Europa satt økende fokus på pasientsikkerhet. Rapporten dokumenterte at pasientsikkerhetsproblemet i helsetjenesten er stort og at feil og uhell vanligvis skyldes systemsvikt, ikke den enkelte helsearbeider. Data om status for legemiddelrelaterte avvik i Helse Vest, kunnskap om nye muligheter for elektronisk informasjonsflyt og automatisering, inspirerte i 2008 til etablering av det regionale kvalitetsprosjektet «LOP – Legemiddel og pasientsikkerhet».
Tverrfaglig prosjektgruppe
Direktørmøtet i Helse Vest ga mandat for å utrede, anbefale og planlegge tiltak for å redusere unngåelige, uheldige legemiddelhendelser. Senere ble mandatet utvidet til også å inkludere forbedringstiltak knyttet til dagens mange kurveløsninger i papirformat. I tillegg til forbedret pasientsikkerhet ble overordnet målsetting å foreslå tiltak som skal bidra til helhetlig pasientforløp.
En tverrfaglig prosjektgruppe med sykepleiere, leger, farmasøyter, IKT-ressurser, konserntillitsvalgt og pasientrepresentant fra det regionale brukerutvalget, utarbeidet en rapport med anbefalinger om konkrete oppfølgingstiltak. Tiltakene fremkom etter gjennomgang av relevant litteratur og studiebesøk til sykehus som hadde tatt i bruk en eller flere av de løsningene som ble vurdert.
Prioriterte tiltak
Prosjektgruppen la frem forslag til prioriterte tiltak for direktørmøtet i Helse Vest i mai 2009:
- Elektronisk kurveløsning – inkludert legemiddelfunksjon – med mulighet for
- dokumentasjonsmuligheter
- kontekstuell beslutningsstøtte
- oppdatert klinisk informasjon
- Legemiddelforsyning med mulighet for
- lagerstyring og elektronisk bestilling fra sykehusenhet til leverandør/sykehusapotek
- distribusjon av ikke-pasientbundne – endosepakkede – legemidler
- elektronisk legemiddelkabinett der dette vil gi ønskede gevinster
- elektronisk identifikasjon av legemiddel, pasient og ansatt ved utdeling, for dokumentasjon i kurven
- apotekstyrte legemiddellagre
- Økt bruk av farmasøytisk rådgivning i sykehusene
Elektroniske løsninger
Tiltakene understøttet regionale og nasjonale prioriteringer og mål og ble forankret på direktørnivå. I de påfølgende årene utarbeidet prosjektgruppen foreløpig kost/nytte-analyse og handlingsplan for videre fremdrift. Sammen med 40 ansatte fra Helse Vest – representanter for brukere av fremtidige løsninger – laget prosjektgruppen beskrivelser av hvordan prosessene som skal endres, faktisk fungerer i dag. I etterkant fikk de samme 40 ansatte konkretisere behov til de nye løsningene. Følgende innspill ble gitt med hensyn til brukbarhet og brukervennlighet for nye elektroniske løsninger:
- Være brukervennlig, altså «intuitiv, rask, enkel, informativ, motiverende, fleksibel»
- Ha tilfredsstillende «oppetid». Reserveløsninger må automatisk ta over ved feilsituasjoner eller planlagt nedetid, og sikre fortsatt tilgang til aktuell informasjon og tilsvarende tjenester
- Kunne benytte informasjon og tjenester enkelt og raskt
- Kunne fremstille «arbeidsflater» påmobile og stasjonære enheter
- Støtte opp om pasientflyt og arbeidsprosesser på tvers av yrkesgrupper, funksjonsområder, organisasjonsenheter og omsorgsnivå
- Basere tekniske grensesnitt på gjeldende standarder
- Ha fleksibilitet i forhold til integrasjoner med eksisterende løsninger og nye behov
- Ha «tjenesteorientert» arkitektur i tråd med nasjonale anbefalinger og føringer
- Gi klinikerne støtte i beslutninger og vurderinger
- Muliggjøre regional oppfølging og realisering av nasjonale tiltak
- Kunne logge endringer av informasjon og utførelse av de ulike prosessene
- Kunne brukes regionalt, med fleksibilitet for å kunne håndtere variasjoner der dette er nødvendig ut fra reelle forskjeller i behandlingsforløp
Det ble utarbeidet GAP-analyser per prosess med tiltak for å komme fra dagens arbeidssituasjon til en fremtid der nye løsninger er tatt i bruk. Tiltakene fra GAP-analysen ble samlet i et «Veikart LOP 2011–2020», koblet med implementering av planlagte relevante nasjonale aktiviteter som for eksempel Pasientsikkerhetskampanjen, samhandlingsreformen og innføring av kjernejournal.
Markedsanalyse
Noen av tiltakene i «Veikart LOP 2011–2020» kunne iverksettes i 2011 og 2012, for eksempel opptrapping av farmasøytisk rådgivning. Andre tiltak vil avhenge av implementering av nasjonale tiltak som for eksempel e-resept. Flere av de nye løsningene må imidlertid anskaffes. Hovedoppgaven for LOP-prosjektet i starten av 2012 er derfor gjennomføring av en markedsanalyse som skal gi svar på om det finnes aktuelle løsninger og leverandører. I rapporten fra markedsanalysen skal prosjektet videre anbefale egnet anskaffelsesmetode. «Veikart LOP 2011–2020» beskriver oppgaver relatert til forberedelse og gjennomføring av anskaffelsen og pilotering og implementering av nye løsninger. Omfanget av implementering av de nye løsningene vil kunne variere innad i regionen, avhengig av for eksempel behov for regional standardisering og eventuelle lokale kost/nytte-vurderinger.
Forsterker pasientsikkerhets-effekten
De opprinnelige LOP-foreslåtte tiltakene er i seg selv ikke originale. Mange av dem var allerede i mindre målestokk startet opp eller planlagt innført i enkeltenheter i sykehusene i Helse Vest. Løsningene har også vært i bruk innen noen enheter i helseforetak i andre deler av Norge. Det som har vært spesielt med LOP-satsingen, er at prosjektet på oppdrag fra RHF-ledelsen gjorde en samlet vurdering av pasientsikkerhet relatert til dagens informasjonsflyt og legemiddelflyt. Det er jobbet frem konkrete forslag til regionale løsninger med forbedret pasientsikkerhet som hovedkriterium for anbefaling. Valgte løsninger skal kunne samhandle med hverandre for å forsterke pasientsikkerhetseffekten.
Referanser
- To Err Is Human: Building a Safer Health System, Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS, Editors; Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine ISBN: 978-0-309-06837-6, 312 pages, 6 x 9, hardback (2000).
(Publisert i NFT nr. 2/2012 side 20.)