Informasjon i apotek for trygg bruk av nye antikoagulantia
Last ned hele artikkelen i pdf-format
Sammendrag
Hensikt
En samlet norsk apotekbransje iverksatte informasjonskampanjen «Nye Blodfortynnende 2013» for å forhindre alvorlige hendelser knyttet til økt bruk av, og overgang til, de nye antikoagulasjonsmidlene Pradaxa® (dabigatran), Xarelto® (rivaroksaban) og Eliquis® (apixaban). Denne studien ble gjennomført for å evaluere utbyttet av kampanjen.
Materiale og metode
Pasientveiledninger gjennomført i tilknytning til kampanjen ble registrert i apotekenes datasystem, FarmaPro, og hentet ut gjennom Apotekforeningens bransjestatistikk. Eventuelle farmasøytintervensjoner ble dokumentert som en del av reseptekspedisjonen under forutsetning av at intervensjonen medførte en faktisk endring på pasientens resept. Annen helsehjelp av betydning for antikoagulasjonsbehandlingen ble registrert i et eget, elektronisk skjema. Informasjon om farmasøytenes kunnskapsnivå og faglige trygghet, samt deres erfaringer med kampanjen, ble innhentet gjennom tre spørreundersøkelser.
Resultater
I kampanjeperioden ble 22 542 veiledninger gjennomført i 704 norske apotek. 239 tilfeller av helsehjelp ble meldt inn i eget skjema, hvorav 46 tilfeller var av stor klinisk betydning. Kampanjen ble vist å ha effekt på farmasøytenes kunnskap om, og fortrolighet med, den nye legemiddelgruppen.
Konklusjon
Informasjonskampanjen «Nye Blodfortynnende 2013» bidro til styrket pasientsikkerhet gjennom økt kunnskap om, og oppmerksomhet rundt, de nye antikoagulasjonsmidlene. Kampanjen var faglig stimulerende for apotekene og representerte et positivt tiltak i oppfølgingen av en spesielt utsatt gruppe legemiddelbrukere.
Norsk Farmaceutisk Tidsskrift 2014; 9: 19–23.
Research article, Summary
Pharmacist counseling to prevent NOAC-related adverse events
Background
Faced with risk of serious adverse events related to the increased use of new oral anti-coagulants (NOAC), a coalition of pharmacies led by the Norwegian Pharmacy Association established the information campaign «New Anticoagulants 2013». The present study set out to evaluate the results of this campaign.
Material and methods
Participating pharmacies reported consultations delivered in the campaign through their data management system. The National Pharmacy Association provided national data based on these registrations. Pharmacist interventions leading to prescription changes were documented during the dispensing process as usual. Other interventions were registered separately. The pharmacists’ knowledge and confidence with respect to NOAC, and experiences with the campaign, were assessed through three surveys.
Results
The campaign involved 22,542 consultations in 704 Norwegian pharmacies. In 239 instances, pharmacists reported otherwise undocumented interventions. Forty-six of these were of great clinical significance. The campaign influenced positively pharmacist knowledge and confidence in dealing with NOAC.
Conclusion
The information campaign «New Anticoagulants 2013» contributed to strengthened patient safety through increased knowledge and awareness of the NOAC. The campaign constituted a useful supplement to the care of a group of medicine users particularly at risk of adverse events, and was found professionally stimulating by the pharmacists involved.
Norsk Farmaceutisk Tidsskrift 2014; 9: 19–23.