Brukeropplevelser
Best mulig respons får man ved å kjenne sitt publikum.
Har du et snev av interesse for farmasifagets opprinnelse og utvikling? Da ligger en litteraturskatt og venter på deg midt i hovedstaden. Ta turen til Oslo katedralskoles gamle bibliotek, hvor cand.pharm. Kjell-Erik Andersens enestående samling på rundt 2500 bind åpenbarer seg. Andersen, som gikk bort i 2010, var bokelsker på sin hals. Hans store interesse for farmasihistorie og botanikk resulterte i en imponerende samling som spenner over sju århundrer. Det kultur- og vitenskapshistoriske arkivet er til for å brukes. Snus inn fordums boktrykkerkunst, ta gamle legebøker og et utall europeiske farmakopeer i øyesyn. Unn deg et dykk ned i litteraturens fantastiske verden!
Les Katedralskolen skjuler en godt gjemt og unik farmasihistorisk bokgave
Brukerperspektivet blir dog ikke alltid like godt ivaretatt. Det kom frem på et seminar i regi av Nye metoder nylig. I selvransakelsens navn var «brukerstemmen» tema, og arrangøren måtte da også tåle mye kritikk fra deltakerne. Pasientorganisasjoner mener at reell brukermedvirkning har dårlige kår i prosessen med innføring av nye legemidler, utstyr og metoder i spesialisthelsetjenesten. De føler at de ikke blir hørt, og enkelte var svært så krasse i sine uttalelser om systemet. At brukerutvalgene kun har en observatør i Beslutningsforum, føles urimelig. Å sikre brukerrepresentanten stemmerett må ha førsteprioritet på veien til styrket medvirkning.
Les Nye metoder har lang vei til brukertillit
Sykehusinnkjøp fikk i 2018 ansvar for å gjennomføre anbud på hivlegemidler på vegne av de regionale helseforetakene, og dermed gikk bølgene høyt i så vel fagkretser som den berørte kronikergruppen. Da anbudsvinneren var klar i fjor høst, påpekte kritiske røster at kun pris ble vektlagt, og ikke hensynet til forskjellen mellom legemidlene. Bytte av behandling for velfungerende, langtidsbehandlende hivpasienter og fare for dårlig etterlevelse og resistensproblematikk, var andre motargumenter. I slutten av november avgjøres den nye anbudskonkurransen, og mange, ikke minst de hivsmittede selv, er spente på utfallet. Et ordtak sier at den vet best hvor skoen trykker, som har den på. Best mulig respons får man ved å kjenne sitt publikum. Er det ikke på tide å lytte til målgruppen om hvordan de opplever hverdagen som kronikere?
Les Hivsmittede Jens Harald venter spent på 21. november
(Publisert i NFT nr. 8/2019 side 5)