Blåfargen og logoen er fremdeles på plass da Boots Apotek åpnet ny konseptpilot 9. februar. Men ellers er det store forandringer på gang. 

— Her i Norge piloterer vi nå et helt annerledes apotek, der vi har tatt bort mye av det som var klinisk og hvitt, og har tatt inn mykere farger, former og materialer, forklarer Head of Marketing i Boots Apotek, Monica Bekkhus, i en pressemelding.

— Vi har brukt mye tre, og jobber oss nå bort fra det kalde og kliniske og mot et apotek som skal føles varmere og tryggere, både for kunder og ansatte, fortsetter hun. 

Se mange bilder fra det nye apoteket i galleriet nederst.

LES OGSÅ: Vitus prøver nytt og nært apotekkonsept

Luft, dialog og ro

Det er ikke bare farger og former som er endret i det nye konseptet. Både reseptekspedisjonsområdet og resten av kundelokalet har fått helt ny organisering. Møbler er gjort mindre, det er mer luft i lokalet, og det er lagt opp til at kundene skal få en følelse av ro.  Dette skal gjøre det lettere å finne frem for kundene, lette kommunikasjonen mellom apotekpersonalet og kunden og lette kundeveiledningen for de som jobber i apoteket. 

— I det nye apoteket har vi tenkt mye på å fjerne de fysiske, og da også psykiske, barrierene man kan oppleve at det er mellom kundene og de ansatte i et tradisjonelt apotek. Vi ønsker å senke terskelen for å ta kontakt, å spørre og å få råd. Det er en viktig del av det å skjøtte våre viktige oppgaver innen helse, legemidler og egenomsorg, sier Bekkhus. 

LES OGSÅ: Ny toppsjef i Boots

Spent på tilbakemeldingene

Endringene i piloten er store, og nå vil Boots Apotek høste erfaringer med den nye innredningen. 

— Vi er veldig spente på hvilke tilbakemeldinger vi får både fra kunder og ansatte. Dette er mange nye ting på én gang, og vi gleder oss enormt til å kunne ta apotek inn i en fremtidsrettet versjon. Særlig spennende blir det å se hvordan betalingshuben ute i kundelokalet, som den tradisjonelle kassen er byttet ut med, vil fungere, sier Bekkhus. 

LES OGSÅ: Apotek-NOU: Apotekforeningen misfornøyd, LMI fornøyd, Farmasiet gledelig fornøyd

Tett dialog med England

Boots Apotek forvalter merkevaren Boots i Norge, og det er hele tiden tett dialog mellom Boots i England og Boots Apotek om hvordan Boots ser ut i Norge. 

— Det er veldig morsomt at vi har fått til å lage et konsept nå som er helt spesialsydd for den norske kunden. Det ser man blant annet på hvordan vi bruker treverk i interiøret. Også Boots i England følger nøye med på denne piloten, og hvordan den vil bli mottatt på Skedsmokorset. Så får vi se om erfaringer og inspirasjon fra Skedsmokorset også kan bli brukt internasjonalt, avslutter Bekkhus.