Farmasøyt og professor på institutt for klinisk medisin ved Universitet i Oslo (UiO), Harald Stenmark, har fått Anders Jahres store medisinske pris 2022 for sine banebrytende studier av prosesser i cellemembraner og hvordan feilregulering av slike prosesser påvirker utvikling av kreft. Det opplyser UiO på sine nettsider.

— Det føles som en stor ære å motta denne prisen, ikke minst når man ser på listen over tidligere prisvinnere. Det er gledelig at priskomiteen verdsetter betydningen av basal cellebiologisk kreftforskning i våre bestrebelser på å forbedre fremtidens kreftbehandling, sier Stenmark.

LES OGSÅ: Det giftige kors gikk til ja-mannen Håvard Selby Ebbestad

Banebrytende kreftforskning

Anders Jahres medisinske priser belønner fremragende forskning innen basal og klinisk medisin. Jahreprisene deles ut av Universitetet i Oslo og er blant de største innen medisin i Norden.

Harald Stenmark får prisen for studier av prosesser i cellemembraner og hvordan feilregulering påvirker utvikling av kreft. Hver celle i kroppen er omsluttet av en cellemembran, som er en tynn hinne som består av fettstoffer og proteiner. Inne i cellen finnes det mange ulike komponenter som også er omsluttet av membraner.

Tidligere kreftforskning har fokusert lite på membraner. Stenmark og hans medarbeidere har forsket på hvordan endringer i cellens membransystemer kan være med på å forårsake utvikling av kreft. De har blant annet avslørt hvordan endringer i cellens membraner kan bidra til DNA-skader og økt invasjonsevne.

De har også funnet ut at noen av proteinene som regulerer cellulære membraner kan være lovende angrepspunkter for målrettet kreftbehandling.