Legemidler smaker ofte vondt, og barn er sjelden begeistret for å ta dem. Foreldre gjør mye rart for å få barn til å ta legemidler. Det er alt fra tvang og trusler til lureri og belønning. Farmasøyt og forsker Elin Høien Bergene fra Sykehusapotekene i Midt-Norge vet mange foreldre er redde for å bruke belønning for å få barn til å ta legemidler, men det er det lite grunn til.

— Belønning er greit. En skal ikke være så innmari redd for det. Man trenger ikke være redd for at en antibiotikakur som har en begrenset varighet skaper en vane som man gir barnet sitt for alltid, sa hun under fagseminaret.

Og siktet på de forsamlede farmasøytene la hun til:

— Det kan man støtte foreldrene på, så de ikke føler seg som forferdelige foreldre.

På spørsmål fra en av seminardeltakerne om barn med kroniske sykdommer, slo hun fast at det samme gjelder for dem.

— Alle jeg har intervjuet, sa at det er en start som er krevende, men hvis man er konsistent, så blir det rutine. Behovet for belønning går over, og det blir en rutine, sa hun.

Belønning er greit. En skal ikke være så innmari redd for det.

Les også: Mange overvurderer legemiddelrisiko ved amming

Traumatisk tvangsfôring

Etter å selv ha hatt en traumatisk opplevelse med en 90 kilo tung mann som måtte legge seg på deres 10 kilo tunge sønn for å klare å gi et legemiddel, begynte hun å forske på hvordan få barn til å ta legemidler. Mange år senere ble det klart at sønnen ikke var like traumatisert av opplevelsen.

— «Vet du hva, mamma? Det der husker jeg ikke en dritt av». Så det gjorde faktisk ingen forskjell på han. Kanskje har jeg kastet bort de siste ti årene på å se på hvordan man skal få legemidler i barn, for kanskje går det greit med barna allikevel, lo hun.

Uansett er tvangsfôring en vond opplevelse for alle når det skjer, og det har en tendens til å påvirke etterlevelsen – foreldrene gir til slutt opp – og etter ti års forskning tror hun at hun har noen ideer som kan hjelpe desperate foreldre.

— Det kan være noen ting som vi kan bidra med for å gjøre det litt enklere.

Les også: Døgnrytmen kan ha stor påvirkning på legemiddelbruk

Triks og tips

Utenom belønning trakk Bergene frem noen strategier som ser ut til å hjelpe. Noen avleder oppmerksom­heten, for eksempel med noe gøy på en skjerm. Noen har stor suksess med å gi legemidler som en del av et rollespill; barnet kan spille et sykt dyr som må ha medisin. Noen involverer barnet ved for eksempel at det selv kan trekke opp en blanding av vaniljesaus og legemidlet i en sprøyte, for så å sprøyte det inn i ­munnen. Hun fortalte også om noen som brukte en kalender hvor barnet fikk poeng for hver dag ­medisinen ble tatt. Hun understreket at det er avhengig av at ­foreldrene investerer oppmerksomhet i kalenderen, og at foreldre og barn har en delt oppmerksomhet rundt den.

I det hele tatt understreket hun viktigheten av å involvere barnet i prosessen og gjøre det til noe barn og foreldre gjør sammen, selv om noen også lykkes med å rett og slett lure legemidlet i barnet.

Bergene viste dessuten til at det finnes en del ­hjelpemidler som kan gjøre det lettere å ta et lege­middel, som spesiallagede kopper eller sugerør eller noe som dekker legemidlet i et lag med noe ve­l­smakende eller som glir lettere.

Les også: RELIS trekker mange farmasøyter til populært seminar

(Publisert i NFT nr. 4/2022 side 32.)